Werd er in de 2e wereldoorlog de helicopter al gebruikt?

Zojah, door de duitsers en amerikanen en welke type?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15.2K

Het beste antwoord

De Flettner Fl 282 Kolibri was een Duitse helikopter uit de Tweede Wereldoorlog, ontwikkeld door Anton Flettner. Het toestel is een van de eerste helikopters die operationeel werd gebruikt voor militaire doeleinden.
Van de 32 overleefden er slechts 3 de oorlog, omdat de toestellen werden vernietigd om te verhinderen dat ze meegenomen werden door de geallieerden.

Sikorsky was de eerste die een goedwerkende helikopter had ontwikkeld met één rotor en er in had gevolgen. Amerika had meteen al belangstelling voor deze uitvinding en besloot in 1941 enkele helikopters van Sikorsky zijn fabriek te kopen. Al spoedig werd duidelijk dat de helikopter een effectief militair wapen kon worden. In de tweede wereldoorlog was de helikopter nog nauwelijks klaar voor militaire taken maar daar kwam na 1945 al gauw verandering in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik weet niet precies hoe die heette en hij is ook niet echt in gebruik geweest maar alleen in tests. De jappanners hadden tegen het einde van de tweede wereldoorlog een helikopter ontworpen die werkte maar niet goed genoeg was voor gevechtssituaties.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sikorsky is de uitvinder van de heli en dit vliegmiddel werd in 1941 door de VS gebruikt, maar voor zover mij bekend niet voor gevechtshandelingen.

Wikipedia: In de jaren dertig vatte Sikorsky zijn oude droom van het bouwen van een helikopter weer op, en op 14 september 1939 was hij zelf piloot van de eerste vlucht van zijn helikopter, de VS-300.

In 1941 werden de eerste helikopters gekocht door het Amerikaanse leger, maar in de Tweede Wereldoorlog werden ze nog weinig gebruikt. Tijdens de Korea-oorlog en de Vietnamoorlog speelden helikopters echter een belangrijke rol. Het door Sikorsky opgerichte bedrijf is tot op heden de meest toonaangevende fabrikant van helikopters. Sikorsky zelf ging in 1957 met pensioen.