hoe was de carriere van Michele de Lando (Florence plm 1380)?

zijn standbeeld staat in Florence, hij was de leider van een opstand, maar wat gebeurde er daarna in zijn leven?

Toegevoegd na 18 uur:
hij werd dus Gonfaloniere.? Wat gebeurde er met hem na zijn ambtstermijn?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als je googelt op Michele di Lando (dus in plaats van 'de' typ je 'di') is er best informatie over hem te vinden, zij het vooral in het Italiaans.

Hij was wolkaarder van beroep. Een beroepsgroep die slecht betaald werd. In 1378 kwamen de textielarbeiders in Florence vanwege die lage lonen in opstand, en Di Lando werd een van de leiders van deze opstand met de bedoeling meer zeggenschap te krijgen. Het wolgilde van Florence had de macht over alle facetten van de textielproductie. De opstandelingen kregen het voor elkaar om een democratisch bestuur te installeren. Maar dit nieuwe revolutionaire bestuur duurde slechts van 22 juli tot 31 augustus, waarna de grote Florentijnse gilden de controle terugpakten.

Michele was gehuwd met een groentevrouw, en zodoende van onbesproken proletarische komaf. Meer dan dat hij aller achting genoot en met blote benen op sloffen liep is er nauwelijks over hem te weten te komen. De romantische geschiedschrijving maakte hem tot een idealistische volksmenner, maar wie de bronnen bestudeert komt erachter dat hij een goed willende pion van de Medici en Alberti was. Zij waren het die regeerden, terwijl Di Lando zich als een triomfator door het volk onder trompetgeschal en klokgebeier liet rondrijden.

Toegevoegd na 20 uur:
Na zijn ambtstermijn, reeds in 1382, werd hij verbannen vanwege het verraad dat hij had gepleegd jegens zijn voormalige vrienden en makkers.
Amadea
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Ik begrijp deze zinnen "Michele was able to defeat the radicals and so returned to power. As a result of the revolt, he had the guild representing the lowest workers and the apprentices disbanded but left the others intact." aan het eind van de tekst op https://en.wikipedia.org/wiki/Michele_di_Lando niet. Jij schrijft dat "de grote Florentijnse gilden de controle terugpakten.", maar op https://en.wikipedia.org/wiki/Michele_di_Lando staat dus dat Michele di Lando aan de macht bleef. Hoe is dat verschil te verklaren?
Amadea
7 jaar geleden
Di Lando werd door zijn eerste actie gezien als held, maar meteen bij de volgende opstand keerde de menigte zich behalve tegen de rijken ook tegen hem. Want hij bleek een brutale onderdrukker te zijn. Zie het boek "Het perspectief van de multitude: Agamben, Machiavelli, Negri, Spinoza, Virno" op Google Books.
Antoni
7 jaar geleden
Dank voor de extra uitleg!