Had de Bijbelse zondvloed een lokaal- of een mondiaal karakter?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De plaatsing in de categorie meningen is een interessante. (ik zou zeggen onjuist hoe je het ook bekijkt) 1 Het is gebeurd, mondiaal
2 Het is gebeurd, lokaal
3 Het is niet gebeurd (de bijbel is fictie) 1 van deze uitspraken is waar. 1 van hen is een feit. Over feiten kan je geen meningsvraag stellen, lijkt me.
kierkegaard47
7 jaar geleden
Ik zou zeggen dat dat wel kan, omdat dit wel een feitenvraag kan zijn, maar we kennen het antwoord er op (nog) niet met absolute zekerheid. Net zoals je bv. de vraag: "bestaan aliens?" als meningsvraag kunt beschouwen. Terwijl het natuurlijk uiteindelijk gewoon zo is dat ze òf wel bestaan, òf niet bestaan. Ook één van deze twee antwoordmogelijkheden zal een feit zijn. Maar we weten nog niet welke van beide waar is.
Erna55
7 jaar geleden
Er zijn overstromingen geweest.....
Er zijn sinds het bestaan van de aarde overstromingen geweest.
Grote en kleinere.
Deze verhalen over grote overstromingen zijn door mensen honderden jaren doorverteld. Bij grote overstromingen is bijna "hun" hele wereld overstroomd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@kierkegaard47 Het verhaal is best duidelijk toch? De vraag refereert naar de bijbelse zondvloed. Dit gaat dan ook over de bijbelse aarde en de bijbelse god. Dit staat geschreven en is dus makkelijk uit te pluizen. Of aliens bestaan is in mijn ogen niet met deze vraag te vergelijken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Mr Tomaat,
U noemt drie mogelijkheden. De meningen daarover verschillen. "Meningen" lijkt me toch de goede categorie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@henkaren
Sterk punt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als god niet de gehele bijbelse aarde onder water had gezet, had hij de bijbelse dieren makkelijk naar 1 bijbelse plek kunnen leiden waar geen bijbels water zou zijn. Dat heeft hij niet gedaan omdat al het bijbelse leven behalve dat van de bijbelse ark weggevaagd moest worden. Dit is toch gewoon uit het boek te halen? of zie ik dat verkeerd? Dus in mijn ogen is het geen mening vraag.
Cryofiel
7 jaar geleden
De vraag kan ook worden gelezen als: "de grote overstroming die in de bijbel wordt beschreven". Dan zeg je dus: er was kennelijk een grote overstroming. Hoe groot was die nu echt?

Het beste antwoord

Hier kun je op 2 manieren naar kijken:

Vanuit de wetenschap en vanuit religie

Vanuit de religie geeft deze site een mooie onderbouwing:
http://www.christiananswers.net/dutch/q-eden/edn-c005-nl.html

Een quote ervan is b.v.:
God zei: "Ik ga hen (de mensen) vernietigen en de aarde erbij" (Genesis 6:13b). Meer dan dertig keer wordt er in Genesis aan het wereldwijde karakter van de vloed gerefereerd. Genesis 6-9 alleen al! In Jesaja 54:9, stelt God: "zoals ik heb gezworen, dat het water van Noach nooit meer de aarde zou overspoelen." Petrus geeft een duidelijke wereldwijde waarschuwing, waaruit op te maken is, dat God de aarde heeft gemaakt, hem verwoestte tijdens de zondvloed, en op een zekere dag hem vernietigen zal door vuur (2 Petrus 3:5-7). Petrus bedoelde zeker niet dat slechts een plaatselijk gebied op aarde verbrand zou worden. Net zoals de zondvloed wereldwijd was, zo ook het uiteindelijke oordeel.

Vanuit wetenschappelijk oogpunt is het niet mogelijk én zijn er geen aanwijzingen of bewijzen gevonden dat tijdens de menselijke geschiedenis de héle aarde in 1x bedekt is geweest met water. Zoveel water er is er immers niet aanwezig op onze planeet.
(Al heeft de christelijke religie ook daar een antwoord op: http://www.scheppingofevolutie.nl/index.php?url=art_zondvloed_water_bron.htm )

En dus heeft óf de zondvloed niet bestaan, óf is het (slechts) een lokaal verschijnsel geweest.

Wel zijn er vele zondvloed verhalen die hun oorsprong in het midden-oosten hebben.
Zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Zondvloed
"Andere, meer traditionele theorieën gaan ervan uit dat het verhaal van de zondvloed gebaseerd is op een uitzonderlijk grote overstroming van de Eufraat en de Tigris in Mesopotamië."
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt, iedereen die heeft gereageerd.
Ozewiezewoze,
Ik vond jouw antwoord het best onderbouwd, ook al ben ik het niet eens met je stelling dat een wereldwijde overstroming een onmogelijkheid zou zijn. Immers, als we bedenken dat tijdens de vloed enorme verticale aardverschuivingen hebben plaatsgehad, dan is het gemakkelijk in te zien dat het water het gehele aardoppervlak gedurende een bepaalde tijd heeft kunnen bedekken. Zie ook:http://boards.straightdope.com/sdmb/archive/index.php/t-513922.html
In de door jou genoemde bron (http://www.scheppingofevolutie.nl/index.php?url=art_zondvloed_water_bron.htm ) wordt gesteld dat de Eeuwige Zijn belofte heeft gebroken als de zondvloed slechts een plaatselijk karakter heeft gehad. Hij beloofde aan Noach dat hij niet weer een zondvloed over de wereld zou brengen en plaatselijke overstromingen zijn er daarna nog vele geweest. (Denk maar aan ons eigen Zeeland en Zuid-Holland.) Ik vind deze opmerking bijzonder overtuigend. Als de Eeuwige zijn belofte aan Noach niet gestand heeft gedaan, hoe zeker ben ik dan van Zijn andere beloftes?
Cryofiel
7 jaar geleden
Je gaat helemaal uit van de letterlijke waarheid van een religieus boek. Ik denk dat je dat uitgangspunt eens aan de kant moet zetten. Onderzoek eerst eens objectief, dus *zonder* uitgangspunten, hoe het zit.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
@henkaren
Dank je voor je keuze voor mijn antwoord. Toch wil ik nog even reageren op je reaktie: Volgens mij zijn we het namelijk eens: wanneer je de religieuze tekst bekijkt dan is er inderdaad sprake van een wereldwijde zondvloed.
Gezien jouw verwijzing naar de Eeuwige is dat ook de wijze waarop je kijkt. Kijk je wetenschappelijk, daarmee bedoel ik dat je er vanuit gaat dat de Eeuwige niet bestaat, of het het puur op de natuurkrachten heeft aan laten komen, dan is er simpelweg geen wetenschappelijk (!) bewijst dat een wereldwijde (!) zondvloed plaats heeft gehad of heeft kúnnen hebben.
Dat laatste is volgens mij het standpunt van Cryofiel. En mijn mening is dat ieder voor zich uit mag maken wat hij of zij gelooft, zolang ook een ander die vrijheid wordt gegund.
Cryofiel
7 jaar geleden
@Ozewieze, je verwoordt mijn standpunt vrij aardig - op één punt na, dat voor mij heel belangrijk is. Je zegt namelijk dat je, als je wetenschappelijk kijkt, ervan uitgaat dat "de eeuwige" niet bestaat. Dat klopt niet. Als je wetenschappelijk kijkt, dan kijk je waardenvrij en vooroordeelvrij. Je gaat dus nergens van uit. Je gaat niet uit van het bestaan van een "eeuwige", je gaat evenmin uit van het niet-bestaan van een "eeuwige". Je gaat nergens van uit. Je kijkt goed, je legt verbanden, en op die manier kun je eventueel tot de conclusie komen dat een "eeuwige" al dan niet bestaat.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Je hebt gelijk, @Cryofiel. Ik heb daar inderdaad een binnenbochtje genomen. Maar ik hoop dat je de tekst naar de geest zou kunnen waarderen, en niet alleen naar de letter. Volgens mij begrijp je namelijk best wat ik met die zin bedoel.
Cryofiel
7 jaar geleden
Natuurlijk begrijp ik wat je bedoelt. ;-) Maar omdat het er toch niet helemaal correct stond, wilde ik toch een aanvulling geven. Al was het maar voor de zekerheid. Zie het dus niet als kritiek, maar als aanvulling, of als extra toelichting.

Andere antwoorden (2)

Voor de wereld zoals men die toen zag : mondiaal.
Nu we veel meer van de wereld kennen en begrijpen : lokaal.

Er lijken wel degelijk sporen te vinden te zijn die lijken te wijzen op een enorme overstroming in het middellandsezeegebied , die de basis zouden kunnen vormen voor zondvloedverhalen, die in veel culturen in dit gebied voorkomen. Vrijwel allemaal kennen ze hun oorsprong overduidelijk in het Gilgamesj-epos.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Marleen,
Toen ik enkele jaren geleden de Bijbel begon te lezen dacht ik ook; het zal wel een lokale aangelegenheid geweest zijn. Maar als de zondvloed slechts plaatselijk is geweest, hadden Noach en zijn gezin slechts enkele dagen, of misschien enkele weken, in één en dezelfde richting hoeven lopen om uit de gevarenzone te komen. De ark was dan overbodig geweest. Wat het Gilgamesj-epos betreft; zou dit verhaal zijn oorsprong in de geschiedenis van de zondvloed hebben gehad???
Cryofiel
7 jaar geleden
Je gaat er nu van uit dat Noach daadwerkelijk heeft bestaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk dat er ooit in pre-bijbelse tijden gerust een enorme overstroming zal zijn geweest in het midden-Oosten , en daar daar over de eeuwen heen fantastische verhalen over zijn overgeleverd, die uiteindelijk in de diverse religies zijn "ingepast", zoals dat gaat met verhalen.
(Wat al aantoont dat het nooit de héle wereld kan zijn geweest, anders was er niemand geweest om het na te vertellen en de "familie Noach" -en al zijn "geredde" dieren - al snel uitgestorven wegens inteelt. )
Het is in welke versie dan ook hoe dan ook een mythe, en vermoedelijk zelfs een symbolisch verhaal, al ontgaat de symboliek me even.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De symboliek is volgens mij; gedraag je, wees lief en aanbied god want anders vermoord hij je misschien wel in dit leven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
correctie; bedoelde aanbid ipv aanbied :P
Mondiaal. Het gaat hier om een verhaal dat wel of niet gebaseerd is op realiteit.

God was zo vriendelijk om al het leven, mens en dier van aarde weg te vagen(het heeft ook enorm geholpen). Dus als god heel de aarde, zoals deze in de bijbel staat, leven heeft gegeven. Zal heel de bijbelse aarde onderwater hebben gestaan. God liet merken best lui te zijn en dit de makkelijkste optie te vinden. Door risico uit te sluiten is het niet meer dan logisch dat de hele bijbelse aarde is getroffen door de zondvloed.