betekenis Duim omhoog/omlaag gladiatorentijd

HI,

Ik zit zojuist ''life of brian' te kijken, waarin een stukje met een gladiatoren gevecht in zit.

Met films als gladiator en alles heb ik 'geleerd' dat, na het gevecht, een duimpje omhoog betekende dat de verliezer blijft leven, en duimpje naar beneden dat deze het loodje legde.

Toen ik Life of brian zag, dacht ik aan iets wat ik ooit heb gehoord, namelijk, dat het oorspronkelijke teken omgedraaid zou zijn, duim naar beneden als je mocht blijven leven, duim omhoog alsje kaasie-wijlen ging.

Wat is de waarheid hierachter? was vroeger het duimpje omhoog of omlaag het teken dat de verliezer mocht blijven leven? en hoe is dit teken tot stand gekomen? - en, indien de interpretatie gegeven in films incorrect is, hoe komt het dat deze films zulke situaties onjuist portretteren?

Bvd!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is het een Hollywood verzinsel.. en komt dit gebaar alleen in films voor..

Het beste antwoord

Een hoogleraar, Anthony Philip Corbeill, heeft dit bestudeerd.. Zijn conclusie: duim omhoog betekent dat de gladiator moet sterven.. Wilde men dat ie bleef leven, dan maakte men een vuist, waarbij met de duim op de wijsvinger gedrukt werd..
Toen er films over werden gemaakt in Amerika is de duim omhoog als positief gebaar bekend geworden..

Toegevoegd na 1 minuut:
Omdat thumbs up in Amerika goedkeuring uitdrukt, werd dit in gladiator films ook zo gebruikt..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Duimpje omhoog is dat hij mag blijven leven.
Duimpke omlaag is dat hij moet worden vermoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een duim omhoog mocht de gladiator blijven leven, bij een duim naar beneden werd hij gedood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet hoe het zit met die duim. Maar in sommige culturen betekenen bepaalde gebaren iets verschillends. Zonder uitleg zou je een gebaar uit de tijd van de Romeinen misschien compleet verkeerd interpreteren als je het in een film ziet. Dus dan kan ik me voorstellen dat de makers van de film het gebaar gebruiken dat bij ons nu die betekenis heeft, zodat het te snappen is voor ons, en ze niet erbij hoeven uit te leggen dat het een andere betekenis heeft dan wij denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De duim naar beneden kwam bij de Gladiatoren niet voor. In plaats daarvan hielden ze hun duim opzij. Dit was een vorm van gratie. De duim omhoog wilde zeggen dat ze het gevecht toch het einde wilden zien. Praktisch betekende dit tot de dood. Vergeet niet dat de mensen in die tijd niet uit vredelievendheid in de Arena zaten (veel mensen nog steeds niet trouwens. Duim omhoog was dus goed, maar niet voor de verliezer.