Waarom resulteerde het verslaan van de Spaanse Armada in het ontstaan van de Nederlandse staat?

Hallo,

Ik ben aan het leren voor mijn geschiedenis examen en er staat in mijn boek dat doordat de Spaanse Armada verslagen werd
de Nederlandse staat kon ontstaan (de opstand verder door kon gaan?).

Nu kan ik alleen nergens vinden waarom het verslaan van de Spaanse Armada bijdroeg aan het ontstaan van de Nederlandse staat.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik hoop toch dat er in het geschiedenisboek niet gesproken wordt over de Nederlandse staat, maar over "De Staat Nederland".
De grondslag voor de Staat Nederland wordt gelegd tijdens de Eerste Vrije Statenvergadering van 1572, daar wordt tevens de basis gelegd van de latere onafhankelijke Republiek der
Nederlanden De ondertekening te ’s-Gravenhage op 26 juli 1581 van het Plakkaat van Verlatinge door een vergadering van de Staten-Generaal van de Nederlanden wordt gezien als de officiële onafhankelijkheidsverklaring waarin Filips II, koning van Spanje, wordt afgezet als hun heerser. Deze daad volgde op de ondertekening van de Unie van Utrecht in 1579.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De Spaanse vloot voer uit in de gedachte wij doen ons best en god doet de rest . Wij strijden voor het ware geloof ( en de paus betaalde mee ) maar nee het geluk zat ze niet mee stormen en ellendige weersomstandigheden deden in eerste instantie de armada al de das om . De vloot werd gezien ( toen ) de straf die de ketters zou verpletteren . Maar het liep anders . Niet door een goede Engelse tactiek maar gewoon door zeg de omstandigheden . En totaal gebrek aan lokale stromingen en ondiepten . De Spaanse koning vertrouwde Parma niet meer het gerucht ging dat Parma de boel had gesaboteerd om koning van de lage landen te worden dat is door de Engelsen verspreid ( daar is geen bewijs voor maar wel heeft hij door zijn gedrag de boel mede laten mislukken dus door niet op tijd bij de juiste haven klaar te staan met z'n soldaten ) Dus na het mislukken Vd Armada ging het volk denken god is aan onze kant en niet voor de katholieken . Daarbij de Spaanse koning vertrouwde Parma niet meer . Maar het succes was vooral moreel dat god niet aan de kant van Spanje stond . Veel mensen veelal katholieken vreesden het gezag van de paus zelfs protestanten twijfelden zo nu en dan ja je weet het nooit :) Maar toen die enorme armada die juist de ketters zou verpulveren met steun van de paus notabene toch mislukte door de weergoden . Ja dan staat god aan onze kant . ( het volk dacht zo )
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.engelfriet.net/Alie/Hans/armada.htm @Kapperkort, uw verhaal hoort, volgens mij, thuis onder het hoofdstuk: De Mythes en legendes van de Armada.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spaanse_Armada

Antwoorden (1)

Reeds in 1587 beloven de gewesten Friesland, Groningen, Overijssel, Gelre, Utrecht, Holland en Zeeland (de zogenaamde opstandige geesten) elkaar plechtig, onafhankelijk van welke buitenlandse vorst dan ook, samen strijd te voeren tegen de Spanjaarden. Hiermee is de Republiek der zeven Verenigde Nederlanden reeds geboren.
De volgende factoren hebben bijgedragen aan het levensvatbaar zijn en ontwikkelen van de Republiek der Zeven Provinciën.
Als voornaamste factor geldt dat in 1588 een groot deel van de Spaanse Armada, de Spaanse vloot die Engeland moest gaan veroveren, een grote mislukking is geworden.
De Armada wordt grotendeels door de Engelsen in het Kanaal verslagen. Spanje verliest daardoor een groot deel van zijn maritieme wereldmacht terwijl de Republiek der Zeven Provinciën deze juist wereldwijd kon vergroten, nieuwe scheepvaartroutes ontwikkelen, en de scheepvaartroutes en koloniën van Spanje bedreigen.
Engeland en Frankrijk werden bondgenoten van de Verenigde Nederlanden. In 1596 al erkenden beide landen de soevereiniteit van de Republiek. Vooral Engelse steun gaf de jonge Republiek de kans zich te ontwikkelen.
Doordat Spanje ook nog herhaaldelijk in oorlog was met Frankrijk waar Filips II prioriteit aan verleende kon de jonge Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden steeds sterker worden. De koopvaardijvloot groeide, de handel floreerde en daardoor de financiële positie van de Verenigde Nederlanden, waardoor zij in staat waren de omvang en kwaliteit van het leger te verbeteren.
In 1596 al erkenden Engeland en Frankrijk de soevereiniteit van de Republiek. Vooral Engelse steun gaf de jonge Republiek de kans zich te herstellen.

De Republiek der zeven Verenigde Nederlanden had zich nooit zo snel kunnen ontwikkelen als de Spaanse Armada een “onoverwinnelijke vloot” en wereldmacht was gebleven.

Toegevoegd na 1 uur:
Hoewel het wel opstandigen van geest waren, moet het toch zijn: de zogenaamde opstandige GEWESTEN.