Waarom verklaarde de Republiek zich pas in 1581 onafhankelijk, terwijl in 1568 de Tachtigjarige oorlog al uitbrak?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

De zeventien provincien waren in het begin gewoon een groot gebied bestaande uit verschillende hertogdommen en graafschappen etc. die onder een heerser werden gebracht door overerving en huwelijk etc. Van een echte eenheid was nog niet sprake, ieder streefde meer zijn eigen belang na.
Maar toen de Spaanse overheerser orde op zaken wilde stellen wat betreft religie en financiele verplichtingen werden de verenigde zeventien provincien meer genoodzaakt tot het samen werken om tegen de Spaanse Koning Philips de tweede sterker te staan. Omdat de zuidelijke helft van de 17 provincien minder beinvloed waren door de protestantse religie waren deze gebieden minder geneigd tot een onafhankelijheidsverklaring.

Maw het duurde gewoon even voordat er echt sprake was van een gelijke opvatting over wat gedaan moest worden wat in 1581 uiteindelijke leidde tot de Acte van Verlatinghe.