Op wat voor dag was de verrijzenis van Jezus volgens de juliaanse kalender?

Volgens de Hebreeuwse telling stand Jezus op de eerste dag van de week op uit het graf. Meestal wordt dan onze zondag als dag aangenomen.

Nu hadden de Joden natuurlijk hun eigen weektelling welke gewoon een zeven daagse telling was. Maar hun overheerser, de romeinen, hadden vermoedelijk toen de juliaanse kalender in gebruik, die vanaf 47 v chr in gebruik was. Tevens is het mogelijk dat de romeinen nog een 8daagse week aanhielden.

Maar is bekend op wat voor dag Jezus opstond volgens de juliaanse kalender?

Ik vrees evenwel dat dat niet bekend is, maar misschien is dat via een omweg terug te halen?

Zie: https://www.youtube.com/watch?v=qpusYCzO7dA

Toegevoegd na 28 minuten:
Ik vermoed dat de dagen in die tijd (tot 400 nC) bij de romeinen werden geletterd van A t/m H. Dus misschien was Jezus verrijzenis op dag H bijvoorbeeld?
De datum is natuurlijk ook heel anders 25 december werd toen bijv. 'ante diem VIII Kalendae Janus'. Maar zeker voor dit laatste houd ik me aan bevolen voor verbeteringen

Toegevoegd na 36 minuten:
En voor de liefhebbers: Het jaar van sterven van Jezus zou dan ergens rond AUC 708 (ultimus annus confusionis, het laatste jaar van de verwarring) +46+33=787 romeinse jaar (na de stichting van Rome) moeten zijn

8 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (3)

Nee, dat is niet bekend. Zelfs over het jaartal is discussie. Ik las ooit een artikel met iemand die via sterrenkunde (De wijzen uit het oosten) een maand durfde vast te stellen, maar dat is dan ook het enige. Of dat artikel juist is, durf ik niet te stellen. Maar een datum gaat dus echt niet lukken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op een zaterdagochtend. Nisan 17. Op de Juliaanse kalender is die datum elk jaar anders, dus aangezien we niet weten in welk jaar Hij precies is gestorven en opgestaan (30 n.Chr, 33 n.Chr, wie zal het zeggen?) is dit onmogelijk terug te rekenen.

Toegevoegd na 10 uur:
Herstel, aan het einde van de zaterdagmiddag. Zie ook de uitleg in mijn reactie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Het gaat me niet om de precieze datum , maar om de dag dus een vrijdag zondag of eerste of tweede of wat dan ook weekdag. Was Jezus bijv. ook volgens de juliaanse kalender gestorven op een soort zondag? Die Nisan 17 is lijkt me de hebreeuwse datum
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, dat is een datum die elk jaar op een zaterdag valt, in verband met de afwijkende kalender van de Joden is dit mogelijk. In de lange lap tekst die ik als bron had toegevoegd, wordt duidelijk dat Jezus vóór de sabbat begraven moest zijn, omdat de Joden niet wilden 'arbeiden' op de sabbat (Joh. 19:31). Tegelijk weten we dat Jezus reeds op was gestaan op de eerste dag (Joh. 20:1). Ook in het Jodendom is dat de zondag (overigens begint die dag al op zaterdagavond bij zonsondergang, net als alle andere dagen - daarom begint de sabbat ook altijd de avond ervoor en eindigt ook weer bij de zonsondergang). We zitten dus met een 'probleem' als we dit uit willen leggen met de reguliere dagen van de week. De sabbat begint vrijdagavond, dus dat zou kunnen betekenen dat Jezus op vrijdag is gekruisigd. Maar de eerste dag was Hij alreeds opgestaan! Dus vóór de zondag. Dat zou betekenen dat hij hooguit 2 nachten dood was geweest, en krap anderhalve dag in het graf had gelegen. Omdat Hij na 3 dagen én drie nachten weer op zou staan (Matth. 12:40), klopt er dus iets niet. De Bijbel, of de uitleg die de meeste christenen eraan geven. Ondanks dat christenen het wereldwijd wel zo uitleggen en vieren, is het niet juist. De Bijbel gaf daar zelf al aanwijzingen voor. Keizer Constantijn heeft echter ooit in zijn wijsheid besloten om de christelijke feesten om te gooien, om zich zo te ontdoen van alle Joodse wortels. Toch is er nog iets in de Bijbel waaraan we kunnen weten dat de hedendaagse redenatie niet klopt. Behalve de sabbat (rustdag) op zaterdag, zijn er ook nog bijzondere sabbaten, die op elke dag van de week kunnen vallen. Zo is er ook het feest van de ongezuurde broden, dat begint op Nisan 15. De eerste dag van dat feest is automatisch een sabbat, een zogenaamde hoogtijd-sabbat of grootsabbat (Sjabbat Hagadol). Ook in de Bijbel vinden we terug dat Jezus vóór een hoogtijd-sabbat stierf (Joh. 19:31 - King James Vertaling: 'For that sabbath day was an high day'). Zo klopt alles dus weer precies. Jezus stierf op woensdagmiddag (Nisan 14), de hoogtijd-sabbat begon die woensdagavond (Nisan 15) en Hij lag in het graf tot en met het einde van de zaterdag (Nisan 17), want op Nisan 18, de eerste dag van de week, bleek al dat Hij reeds was opgestaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De Juliaanse kalender werd ingevoerd in 45 voor Christus. Deze was elk jaar ca. 11 minuten langer dan een Gregoriaans jaar. Aangezien Jezus waarschijnlijk op z'n laatst in 33 na Chr. stierf, hebben we het dus over 78x 11 minuten. Dat zou dus kunnen betekenen dat Jezus hooguit 14 uur eerder opgestaan was dan de Romeinen dachten dat het was. Aangezien de Hebreeuwse kalender een constante is, omdat ze met nieuwe manen en observatie werken in plaats van louter algoritmes, is over de dag zelf echter geen twijfel. De vraag is dus of de Romeinen dit toen al gecorrigeerd hadden in uren of soms extra schrikkeldagen invoerden, buiten de regulieren schrikkeldagen. Dat wordt me nog niet echt duidelijk. Je zou zeggen dat het opvalt als de zon om 13.00u al ondergaat.. ;) https://nl.wikipedia.org/wiki/Juliaanse_kalender#De_maanden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oh wacht, dat laatste van die minuten is natuurlijk onzin. Natuurlijk telden ze elke zonsondergang als een dag en gingen niet 11 minuten eerder oud en nieuw vieren. Ze hadden immers nog geen uurwerken. In dat geval blijft Nisan 17 gewoon op de zaterdag, op dat moment in de geschiedenis althans. De Juliaanse kalender liep immers nog geen 24 uur voor en dus kon je ook nog niet zeggen dat het feitelijk al zondag was. Pas eeuwen later werd dit achteraf gecorrigeerd (en zelfs dan nog ging de vlieger niet op, de eerste schrikkeldag zou pas na ruim 130 jaar ingevoegd kunnen worden), dus Nisan 17 was toen echt zaterdag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Kornikov,
Er is veel te zeggen voor jouw stelling dat de opstanding aan het einde van de
sabbat is geweest. Dat de opstanding pas op zondag werd ontdekt hoeft niet vreemd te zijn. Op sjabbat werden - en worden ook nu nog - geen graven bezocht.
Het antwoord kan eigenlijk kort zijn: nergens in de bijbel staat dat Jezus op zondag is opgestaan.
Wel staat er dat Zijn volgelingen op de eerste dag van de week ontdekten dat Hij was opgestaan. De evangeliën zijn opgetekend door Joodse mensen en die zullen ongetwijfeld de Hebreeuwse weektelling hebben aangehouden. Dit houd in dat Zijn opstanding op zondag werd ontdekt.
Erg belangrijk lijkt mij de vraag over het exacte tijdstip van de opstanding niet. Als het wel belangrijk voor ons was zou de opstanding ongetwijfeld gedetailleerder beschreven zijn.