Hoe dachten ze over zwarte mensen in de middeleeuwen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.2K
Amadea
8 jaar geleden
Dat het schoorsteenvegers waren.
Antoni
8 jaar geleden
In Europa waren er toen nog maar weinig zwarte mensen. Ze werden dus waarschijnlijk vreemd gevonden, net als zwarte mensen in dorpen in Nederland aan het eind van de twintigste eeuw. Kijk eens naar een show van iemand als de stand up comedian Howard Komproe waarin hij vertelt over zijn jeugd in een klein Nederlands dorp. Dan krijg je daarvan een indruk.
Antoni
8 jaar geleden
Hoenderloo, dat was -om precies te zijn- het dorp waar stand-upcomedian Howard Komproe is opgegroeid. Je kan er meer over lezen op bijvoorbeeld http://www.nrc.nl/handelsblad/1997/10/10/de-enige-neger-in-hoenderloo-7371099 en dan met name in het eerste deel van de tekst; de rest van dat artikel gaat niet meer over hem.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://afroeurope.blogspot.nl/2010/08/history-of-black-people-in-europe.html
Deze link gaat wel-is-waar vooral over de late middeleeuwen. Maar het geeft wel aan dat zwarte mensen wel degelijk aanwezig en dus bij sommigen bekend waren in Middeleeuws europa. Dat zal zeker niet voor iedere individuele middeleeuwer in iedere willekeurige periode gegolden hebben. Toegevoegd na 5 minuten:
https://en.wikipedia.org/wiki/Saint_Maurice#/media/File:Saint_Maurice_Magdeburg.jpg
Dit is een 13e eeuws beeld in Maagdenburg, Duitsland. En absoluut geen schoorsteenveger. Bronnen:
- https://en.wikipedia.org/wiki/Saint_Maurice#/media/File:Saint_Maurice_Magdeburg.jpg

Het beste antwoord

Het korte antwoord op de vraag 'hoe dachten ze (in Nederland, neem ik aan dat je bedoelt) over zwarte mensen in de middeleeuwen' is: NIET.

Het bestaan van zwarte mensen was domweg onbekend. Twee voorbeelden om dat duidelijk te maken:
-De drie koningen die Jezus aanbidden, waren oorspronkelijk alledrie wit. Balthasar wordt pas aan het eind van de middeleeuwen als zwarte afgebeeld, een moment dat samenvalt met de eerste ontdekkingsreizen naar Afrika ten zuiden van de Sahara.
-de eerste 'echte neger' (dus geen mythologische/bijbels figuur maar een bestaand persoon) op een schilderij komt uit 1530.
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De eerste "moren" kwamen pas eind 16de eeuw naar Nederland.
Toen waren de middeleeuwen al ruim voorbij.
Men zal in de late middeleeuwen wel gehoord hebben over "zwarte" mensen.
Maar alleen wie zuiderlijke reizen maakte zal ze misschien gezien hebben.

Hoe men over de eerste moren in Nederland aan keek kun je lezen in de link.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom een min?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja dat vraag ik me ook af?