Wat bedoelt de schrijver met deze spotprenten?

Extra uitleg bij de prenten:

Prent 1:
De Amerikaanse president Truman zit – gekleed als Napoleon – op zijn strijdros. (Dat paard is de Koreaoorlog.) De hoogste bevelvoerende instantie van de Verenigde Naties (UN High Command) treedt op als dierenarts. In het blik zit ‘het getreuzel m.b.t. de stad Kaesong teneinde de oorlog te laten voortduren’. (Deze stad behoorde tot Zuid-Korea, maar kwam uiteindelijk boven de demarcatielijn, dus op Noord-Koreaans grondgebied te liggen.) Truman zegt: “Laat hem niet sterven, dokter.” Boven de tekening staat: Trumans rijdier/’rit’ voor de wedloop van 1951 (de presidentsverkiezingen van ’52).

Waarom was het voor Truman zo belangrijk om de oorlog uit stellen i.v.m. de verkiezingen?

Prent 2:
“Welkom bij de club van hen die traag leren,” zegt de Franse soldaat/legionair tegen de Amerikaanse soldaat in de spotprent links. De Amerikanen hadden moeten leren van de fouten die de Fransen gemaakt hadden in het verleden – van de geschiedenis dus. Kijk goed naar de beeldelementen.

Om welke fouten gaat het? Welk gezegde heeft de tekenaar in beeld gebracht, en welke twee beeldelementen wijzen hierop?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Prent 1:

Begin jaren 50 raakten de VS betrokken bij de Korea oorlog. Het leger dat daarheen ging opereerde onder de vlag van de Verenigde Naties maar bestond grotendeels uit Amerikaanse troepen. Maar de VS waren helemaal niet in oorlog met Korea en was ook niet, zoals Japan in WO II in Pearl Harbour deed, aangevallen door Korea. Truman begreep dus heel goed dat hij de inzet van Amerikaanse soldaten moeilijk aan de kiezers kon verkopen. Vandaar dat hij de inzet daarvan zodanig probeerde te vertragen dat die na de presidentsverkiezingen kon plaatsvinden. De tekenaar drijft daar de spot mee.

Prent 2

Frankrijk leed in 1954 een pijnlijke nederlaag tegen communistische opstandelingen in Vietnam, waar het toendertijd het koloniaal gezag over had. Hun militaire bemoeienis met de gang van zaken in een land "overzee" had dus rampzalige gevolgen en de VS dreigen met hun bemoeienis hetzelfde mee te maken. Dat is naar mijn mening prachtig in beeld gebracht maar welk gezegde (dat moet een Amerikaans gezegde zijn en daar ben ik niet in thuis) ermee wordt uitgebeeld weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In 1954 moest een leger van 100.000 Fransen zich op genade of ongenade overgeven na de slag bij Dien Bien Phu, een glorieuze of zwarte bladzij in de geschiedenis afhankelijk van welke kant je die bekijkt. De Fransen smeekten de VS te intervenieren om hun kolonie te redden, tegen beter weten in... Hadden ze dat niet gedaan, was er nooit een Vietnamoorlog geweest.
Erna55
8 jaar geleden
" wie een kuil graaft voor een ander " .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zou dat een in de VS bekende uitdrukking zijn? Daarbij komt dat naar mijn mening de spot wordt gedreven met de houding van de VS en die hebben de kuil niet gegraven.