Wat maakte dat de Germanen, onder leiding van Julius Civilus, in opstand kwamen tegen de Romeinen?

De Germanen en Romeinen leefden lange tijd in vrede met en naast elkaar samen. Germanen vochten tevens in het leger van de Romeinen. Veel Germanen deden er alles aan om een Romein te worden. Wat maakte dan dat de Germanen toch in opstand kwamen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

De oorzaken van deze Bataafse opstand begonnen vanaf 47 n. Chr., het moment dat Claudius begon met de bouw van vele grensforten. Dit veranderde een aantal wezenlijke zaken voor de grensbewoners, waartoe de Bataven behoorden. Voor de bouw van de forten (castella) werd land in beslag genomen. En in die forten werden permanent vreemde soldaten gelegerd, met de bijbehorende niet-militaire aanhang daarbuiten. De situatie werd onrustig.

Tot overmaat van ramp verdwenen in dezelfde tijd zo'n 4000 Bataafse mannen in Romeinse dienst (auxilia) voor langere tijd naar Groot-Brittannië, wat op het thuisfront de nodige sociale en economische gevolgen had. Maar nog vond Nero dat hij niet genoeg manschappen had en hij wilde extra rekruten uit het Bataafse gebied. Dit tot groot ongenoegen van de Bataven.

Maar de ontevredenheid ging dieper. De Romeinen dwongen de Bataven, die tot dan toe als bondgenoten van Rome een redelijke zelfstandigheid kenden, steeds meer in een Romeins keurslijf, zowel bestuurlijk als cultureel. De Bataven vreesden daardoor hun eigen waarden en gebruiken te verliezen. En nog belangrijker: de macht van de bestaande Bataafse adel dreigde daardoor zienderogen te slinken.
SimonV