Waarom kwamen Nederlanders uit het Zuiden (v/h land) naar het Noorden (v/h land) tussen 1560 en 1600?

Ongeveer 100'000 mensen uit het Zuiden van Nederland gingen naar het "vrije" Noorden tussen 1560-1600. Maar wat zijn de redenen dat ze naar het Noorden gingen? (Push/pull factoren)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
Erna55
8 jaar geleden
Arbeidsmigratie.
http://www.voorzieningen.leidenuniv.nl/studium-generale/geschiedenis-van-migratie/15-september-2015-deel-1.html

Het beste antwoord

De push was de godsdienst twisten. In de zuidelijke Nederlanden was door de Spaanse overheersing de protestantse godsdienst niet echt geaccepteerd door de Katholieke spaanse overheersers.
De pull was dat in het Noorden van Nederland door de voorvarende economie van onder meer Amsterdam daar veel werk was in de handel van overzee (VOC) en over land.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Precies wat ik nodig had. Hartstikke bedankt :D