Zijn er nog mijngangen te bezoeken in Zuid-Limburg?

Vroeger waren er in Zuid-Limburg een groot aantal steenkoolmijnen, met diepe gangen en schachten. Na de sluiting van de mijnen zijn veel schachten afgesloten, maar zijn er nog gangen over die je kunt bezoeken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Voor een overgebleven steenkoolmijn moet je eigenlijk ook even buiten Zuid-Limburg kijken. Want op 20 autokilometer van de grens zijn nog originele mijngangen toegankelijk voor bezoek. Op ruim een kwartiertje van de Nederlands/Belgische grens is er namelijk in Blegny nog een echte mijn die voor bezoekers open is. Met een afdaling naar mijngangen op 30 en 60 meter onder de grond.

“De mijn van Blegny is een uitzondering, hier draaien de mijnliften nog steeds. Hier kan je het echte leven onder de grond meemaken. Alle bezoeken zijn begeleid met een gids die je wegwijs maakt in het leven van de kompels, het werk van de kompels en het sorteer- en wasproces.
Het “hoogte”punt van het bezoek is het ondergrondse bezoek, waarbij je tot 60 meter diep onder de grond een kijkje gaat nemen naar de plaats waar de steenkool gedolven werd.”
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hartelijk dan voor uw antwoord

Andere antwoorden (1)

Ja, deze : http://www.steenkolenmijn.nl/
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Dit is overigens geen originele steenkolenmijn, maar een reconstructie (https://nl.wikipedia.org/wiki/Steenkolenmijn_Valkenburg)