wat is de familienaam van filips II van Spanje?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dag is inderdaad de naam op zn spaans. Op de troon van het heilige romeinse rijk zaten ze daarna nog wel.

Antwoorden (2)

Familienamen bestaan pas sinds Napoleon (1811). Filips II leefde van 1527 tot 1598. Er bestonden toen geen achternamen, en die had hij dus ook niet.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antwoord goed, uitleg fout. "In feite hadden veel mensen al lang voor het Napoleon tijdperk al achternamen, die echter niet officieel geregistreerd waren. Al in de vijfde eeuw na Christus hadden de Germaanse volken, zoals de Franken, Friezen en Saksen een éénnaamsysteem, waarbij één naam volstond en waarbij bijna iedereen een verschillende naam kreeg. In de Middeleeuwen werd het éénnaamsysteem vervangen door het tweenamensysteem, bestaande uit de voor en toenaam. Patroniemen De meeste inwoners van Nederland hadden voor de inlijving van Nederland door Frankrijk dus al een familienaam die echter niet officieel geregistreerd was, maar ontstaan was uit het patroniemensysteem. Een patroniem of vadersnaam geeft aan hoe de vader van de naamdrager heet en is dus afgeleid van de naam van de vader. Bekende voorbeelden hiervan zijn: Willemsen (Willemszoon), Janssen (Janszoon), Pietersen (Pieterszoon). Omstreeks 1800 was het patroniemensysteem nog volop in gebruik, om uiteindelijk te worden opgeheven tijdens de invoering van de burgerlijke stand. In Oost-Nederland werd dikwijls de naam van de boerderij ‘toponiem’ waar men woonde aangenomen en verder werden ook eigenaardigheden zoals een bepaalde kenmerk of een beroep aangeduid als achternaam. Zo zijn er nog steeds bekende achternamen zoals: de Lange, De Groot, Bakker, Visser en Smid." http://www.historien.nl/de-geschiedenis-van-de-achternaam/
Filips II stamt uit het huis van habsburg.
Dit staat niet op de nederlandse wikipedia maar wel op de engelse.