Waar op de wereld is de afgelopen 100 jaar (2 á 3 generaties) géén oorlog, of andere zaken waardoor welvaartsniveau drastisch is gedaald, geweest?

Ik ben benieuwd of er generaties, of ouders van generaties, zijn die nooit met oorlog te maken hebben gehad? Landen en regio's hebben soms na lange tijd van macht ineens niets meer te vertellen, of andersom.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K
escape
8 jaar geleden
Wat snap je niet aan het woord 'wereldoorlog' ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat het toneel van de wereldoorlogen zich niet afspeelde in Hakahetau....
https://www.google.nl/maps/place/Hakahetau,+Frans-Polynesi%C3%AB/@-9.3957657,-140.0847548,13z/data=!4m2!3m1!1s0x7649f92da539074f:0x956c1faef13dad91
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat West-Europa, met de Europese Unie een goed voorbeeld zou zijn maar dat voldoet niet aan je criterium van 100 jaar. De VS is ook een goed voorbeeld als de oorlogen op het grondgebied van het land zouden moeten zijn uitgevochten als criterium meeneemt. Maar ook daar zit je weer met die 100 jaar. En anders kom je al snel op afgelegen eilandjes of gebieden in "the middel of nowhere" terecht. Maar die zij denk ik weer niet representatief.

Antwoorden (2)

In 1815 al werd op het Congres van Wenen de "eeuwige neutraliteit" van Zwitserland erkend. Daarna heeft het land geen oorloog meer gevoerd en zijn er geen burgeroorlogen geweest. Maar Zwitserland heeft (in verhouding) na Israël het grootste leger ter wereld. Iedere man is dienstplichtig. Na zijn dienstplicht mag hij zijn geweer mee naar huis nemen en zijn vaardigheden op een schietclub (waar je over struikelt) bijhouden. Er is in Zwitserland een groeiende kritiek op het militairistisch karakter van het land.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik dacht Costa Rica....

Geen leger, geen oorlog.

Wat ook opvalt aan dat land, is dat de middenklasse sterk is vertegenwoordigt, wat volgens mij zeer goed is voor de stabiliteit van het land.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
escape
8 jaar geleden
Lees eens hier:
http://www.ticotimes.net/2014/12/15/the-story-of-costa-ricas-forgotten-world-war-ii-internment-camp Er was geen land dat niet getroffen werd door deze oorlog. Daarom heet het ook een 'wereldoorlog'.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Escape, de eerste wereldoorlog stond in die tijd niet bekend als wereldoorlog. Daarbij is een groot deel van de aarde betrokken bij een wereldoorlog, niet de hele wereld. http://nl.wikipedia.org/wiki/Wereldoorlog.
escape
8 jaar geleden
Misschien realiseerden mensen zich toen al dat de wereld in brand stond, maar wanneer de term 'wereldoorlog' is toegepast is niet van belang voor deze vraag. En je hoeft niet betrokken te zijn bij een oorlog om er gevolgen van te ondervinden.