waarom hebben wij een noord en zuid holland?

Ik vroeg me laats af waarom Holland is opgedeeld in twee provinciën (Noord-Holland & Zuid-Holland).

Toegevoegd na 37 seconden:
Als iemand hier een antwoord op heeft hoor ik dat graag.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Holland#Koninkrijk_der_Nederlanden

In 1815 werd Holland een provincie in het Koninkrijk der Nederlanden. Om de dominantie van Holland te verminderen werd de provincie in 1840 gesplitst in de provincies Noord-Holland en Zuid-Holland. In de jaren daarna werd nog regelmatig met gebieden geschoven tussen de twee provincies en ook met de andere aanliggende provincies, zoals in 1942 toen de eilanden Vlieland en Terschelling bij de provincie Friesland werden ingedeeld.