Wat mankeerde napoleon aan zijn hand ?

Wat mankeerde napoleon aan zijn hand of arm dat hij hem altijd moest ondersteunen in zijn vestje. Het was zijn rechter arm.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.3K

Het beste antwoord

Er wordt daarover vaak gespeculeerd: hij zou een maagzweer hebben, een jeukende huidziekte, etc. De waarheid is dat men het gewoon niet precies weet. Maar het kan heel goed zijn dat het zo zit: in die tijd was het heel gebruikelijk om in die pose, in die houding dus, geportretteerd te worden, wel chique als het ware. Op www.napoleon-series.org/faq/c_hand.html staat er in het Engels een heel stuk over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

hij leed aan allerlei reumatische ziekten, op het eind van zijn leven kon hij bijv. een arm niet meer bewegen en had Lodewijk Napoleon zowel pijn tijdens het zitten als het liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niets...hij hield zn hand op de knip ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar ik heb begrepen ging het niet om de arm of de hand, maar de poging een (maag-)pijn te verzachten. Er is een theorie dat Napoleon leed aan loodvergiftiging en bij onderzoek van zijn haren zijn zeer hoge concentraties lood ook geconstateerd. Dat zou weer als achtergrond hebben dat 'the powers that be' van dat moment definitief afwilden van het omhoog gestuiterde korporaaltje-Keizer, nadat hij van zijn eerste verbanning was ontsnapt en opnieuw Europa ernstig in de fik had gestoken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij had helemaal niks aan zijn hand. Hij had last van een maagzweer en daar hield hij constant zijn hand op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dan loop je toch niet fier rechtop, dan klap je dubbel van de pijn?