Leerden de Germanen schrijven door de romeinen?

De Germanen waren heidenen, die analfabeet waren. Maar leerden de Germanen toen de Romeinen in Nederland kwamen, al lezen en schrijven?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K
SimonV
9 jaar geleden
Volgens mij hadden de Germanen hun eigen runenschrift: http://www.scholieren.com/spreekbeurt/9718
Erna55
9 jaar geleden
Germanen waren geen analfabeet. Staat dat zo in je geschiedenisboek ? Mag ik titel en uitgever ?

Het beste antwoord

Ja.Voordat de Romeinen naar onze streken kwamen en de Germanen gingen onderwerpen, kenden wij in deze streken het romeinse alfabet niet.
Het is daarom onjuist om te stellen dat de Germanen, die heidenen waren(dat waren de Romeinen ook) niet zouden kunnen lezen of schrijven. Want dat betekent de (huidige) uitdrukking: "Hij is analfabeet"
Germanen konden wel degelijk lezen en schrijven….. in hun runenschrift.
De uitdrukking analfabeet te zijn kan niet worden losgelaten op dat tijdsbestel.

Verder neem ik zonder nader onderzoek aan, dat Romeinen en Germanen over en weer elkaars schrift hebben geleerd. Uiteindelijk domineerden de Romeinen.

Op het moment dat doofstommen en niet doofstommen elkaar tegen komen en gaan communiceren(al is het maar ontwijken) dan maken we al gebruik van taal(gebaren taal, lichaamstaal). Bijvoorbeeld duidelijk maken dat je niet kunt horen en praten. Voor niet doofstommen is het al moeilijk om duidelijk te maken met de juiste gebaren om aan te geven, dat je niet in gebarentaal 'spreken' - in feite - spreken en schrijven kunt. Terwijl je dat laatste (schrijven) wel kunt. Tenzij je natuurlijk analfabeet bent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Neen, de Germanen hadden sinds de 3e eeuw nC hun eigen schrift: Runen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Runen

Pas in de 7e eeuw drongen de Germanen het Romeinse rijk binnen en maakten toen kennis met hun schrift. Het Runen werd echter nog (ernaast) gebruikt tot en met de 16e eeuw:

http://www.scholieren.com/spreekbeurt/9718