mddeleeuwen: hoe was het parlement van vlaanderen samengesteld?

was in Douai, daar zetelde het parlement kennelijk ooit (waar nog meer?). wie maakten daar deel van uit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Vóór 1384 kwamen de drie standen adel, geestelijkheid en derde stand (ruwweg gewone burgers) in Vlaanderen amper bijeen. Pas in 1405 werd de statenvergadering formeel ingesteld. Het belangrijkste bleven de Vier Leden, te weten de steden Brugge, Gent en Ieper die al vanaf 1127 bijeenkwamen. Het vierde lid, Het Vrije van Brugge, werd lang niet altijd erbij gehaald. De Vier Leden kwamen veel vaker bijeen dan de staten. De kleine steden en individuele kasselrijen vergaderen eigenlijk slechts mee bij kwesties over belastingen.
Het Parlement van Vlaanderen (Parlement de Flandres) was een Frans gerechtshof. In 1668 werd het ingesteld als "conseil de justice" in Doornik (Tournai), de naam "Parlement de Flandres" wordt vanaf 1686 gebruikt. Vanaf 1709 was het in Kamerijk (Cambrai) gevestigd, en van 1714 tot 1790 in Dowaai (Douai). De laatste jaren is er veel archiefmateriaal en uitgaven van vonnissen (arrêts) online beschikbaar gekomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
echt goed antwoord, alles wat ik wilde weten en nog meer, staat erin!