Omdat de Grieken net deden alsof het een offer voor Poseidon was. Het paard was gewijd aan Poseidon (soort favoriete diersoort dus voor Poseidon).

Toegevoegd na 46 seconden:
En ze offerden aan Poseidon aangezien ze veilig over zee wilden terug keren. Poseidon was de god van het water.

Minerva had een uil
Hera een pauw
Zeus een adelaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Één vraagje. In Aeneis II van Vergilius, die ik net heb moeten vertalen, wordt het paard omschreven als "het dodelijke geschenk voor Minerva". Is het dan toch aan Poseidon of Minerva geofferd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb Poseidon geleerd. Dat heeft meer reden, aangezien ze aan Minerva weinig hadden. De Romeinen en Grieken offerden enkel op feestdagen en als ze de goden nodig hadden. Poseidon hadden ze nodig voor de veilig terugkeer.

Andere antwoorden (6)

Als het een koe was heette het de koe van troje ;-)

Toegevoegd na 3 minuten:
De Grieken bouwen een reusachtig houten paard waarin soldaten zich verstoppen. Dit paard wordt 's avonds voor de poort van Troje achtergelaten, in de hoop dat het 's nachts door de Trojanen binnen de stadsmuren zal worden gehaald. Omdat de Grieken argwaan bij de kant van de Trojanen verwachten, laten zij Sinon buiten de poort achter, terwijl de rest van het Griekse leger zich op hun boten achter een heuvel verschanst. Sinon wordt, zoals de bedoeling was, aangetroffen door de Trojanen. Hij vertelt hen dat hij is achtergelaten omdat hij ruzie heeft met Odysseus, en dat het paard een geschenk is voor Pallas Athena, dat opzettelijk zo groot is gemaakt dat de Trojanen het niet binnen hun muren kunnen krijgen. Halen zij echter hun stadsmuur neer om het binnen te laten, dan zal Athena de veiligheid van de stad garanderen. De Trojanen trappen in de list, slaan een bres in hun eigen muur en halen het paard de stad in. Later die nacht komen de Griekse soldaten tevoorschijn om de poort voor hun kompanen te openen. De verovering van Troje is een feit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Waarom moeten ze de poort nog openen als er al een enorme bres in de muur is geslagen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verhaal zal best kloppen, maar als ze de muur neerhalen om het paard naar binnen te krijgen waarom moesten ze dan nog de brug omlaag brengen? Dan kan je toch in dat gat van de muur met je leger?? Lijkt me sterk dat ze een muur zo snel weer dicht hebben? Maar ja, verhalen van zo lang geleden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha ben niet gek zie ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Feit? Volgens mij is het nog steeds een myte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net als zoveel verhalen uit den ouden doosch..
Paard staat voor eer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou kunnen zeggen dat dit een idee van odysseus was.

De symbolische waarde heeft misschien te maken met 12 onsterfelijke paarden van de koningen van troje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo hebben ze het gekozen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja als je kon kiezen een koe of een paard zou je tog wel een paard kiezen denk ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was in die tijd gewoon zo. Als je ergens wilde komen deed je dat per paard. Het was daarom ook een gewoonte en heel normaal om een paard overal voor te gebruiken en in te zetten.
Dus ook bij zoiets als veldslagen of veroveringen of ergens binnen dringen. ( En dat deden ze inderdaad niet met koeien nee)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze in die tijd ergens wilden komen deden ze dat lopend. Paarden waren duur, en alleen voor de rijken. Waar denk je dat de marathon vandaan komt?
Bij veldslagen hadden paarden ook niet zoveel zin, want je liep al gauw stuk op de vier meter lange speren van het vijandige leger.