Er zijn bij de ontzetting van de trein twee NF 105 ingezet van de vliegbasis Volkel om verwarring te stichten, bij de start van de ontzetting vlogen ze in de lengte over de trein heen mat de naverbranders aan (een hels kabaal) en vuurde naast de trein met lichtspoor munitie om de oprukkende manschappen van het korps mariniers aan het zicht te onttrekken.

Ook waren er rupsvoertuigen ingezet die ook als dekmantel diende, deze reden op een behoorlijke afstand achter de leden van het korps zodat de gijzelnemers niet konden verwachten dat de mannen zo snel aan boord waren van de trein.

Bronnen in deze zijn:

Vliegeniers van de twee nf 105.

Bestuurder van een rupsvoertuig.

Leden korps mariniers
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor het uitgebreide antwoord!

Andere antwoorden (1)

Het waren geen vliegtuigen maar straaljagers. Vroeg op zaterdagmorgen elf juni 1977 werd een verrassingsaanval ingezet. Want alle eerdere bemiddelingspogingen hadden gefaald. Straaljagers joegen over de trein, die tegelijkertijd fel beschoten werd. Die bevrijdingsactie had succes, hoewel deze het leven kostte van zes kapers en twee passagiers...

Toegevoegd na 2 uur:
Voor wie het niet begrijpt: de reden is dus dat alle bemiddelingspogingen niet hielpen, en ze daarom door met straaljagers herrie te maken de gijzelaars afleidden om zo de kaping te kunnen beëindigen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sedert wanneer zijn starfighters NF 105 geen vliegtuigen? Ze vertrokken anders wel van vliegveld Volkel.
Amadea
11 jaar geleden
Ik zie een groot verschil tussen een vliegtuig en een straaljager. In jouw optie is een helikopter dan zeker ook een vliegtuig?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee een helikopter is geen vliegtuig en heeft ook geen vliegveld nodig om op te stijgen of te landen. Een NF104 en de NF105, de F16 en elke andere straaljet zijn gewoon vliegtuigen met straalaandrijving zoals tegenwoordig de meeste vliegtuigen hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het geen antwoord op de vraag, want er werd gevraagd
om welke reden. -