Met het Tweede Rijk wordt meestal het Duitse Keizerrijk bedoeld. De term wordt dan gebruikt in samenhang met het "Eerste Rijk", het Heilige Roomse Rijk van de Duitse Natie, dat van 800 tot 1806 heeft bestaan
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een klein stukje tekst was weggevallen. Hier de volledige eerste zin:
"Met het Tweede Rijk wordt meestal het Duitse Keizerrijk bedoeld, zoals dat van 1871 tot 1918 met uitsluiting van Oostenrijk bestond." http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_Rijk

Andere antwoorden (5)

De Grieken en de Romeinen hadden een dominante positie in de geschiedenis. Hitler wilde het Germaanse Duitsland als derde rijk. Dit is mij tenminste ooit zo uitgelegd in een geschiedenisles lang geleden...

Persoonlijk interesseerd het me niet echt waarom Hitler dit het derde rijk noemde...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als eerste rijk gold het oude Heilige Roomse Rijk der Duitse Natie (843-1806) en als tweede rijk het Duitse keizerrijk (1871-1918).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het Eerste Rijk was het Oost-Frankische Rijk van de Middeleeuwen. Dit rijk ontstond in 843 toen het Frankische Rijk onder de drie zonen van Lodewijk de Vrome werd verdeeld. Lodewijk de Duitser kreeg Oost-Francië, wat bestond uit het huidige Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk.

Het Tweede Rijk was het Heilig Roomsche Rijk. Dit rijk ontstond in 942 en werd pas in 1806 opgeheven. Het Rijk heette Roomsch, omdat het een voortzetting zou zijn van het Romeinse Rijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het Duitse Keizerrijk heette officieel Duitse Rijk (Duits: Deutsches Reich), een benaming die verwees naar het oude Heilige Roomse Rijk. Ook na de val van de monarchie bleef deze naam gehandhaafd, tot 1945. In de geschiedeniswetenschap scheidt men met Keizerrijk de jaren van 1871 tot 1918 af van de latere republikeinse tijd.

In de (met name buiten de Duitstalige wereld gebruikelijke) terminologie van Arthur Moeller van den Brucks boek Das dritte Reich (1923) geldt het Keizerrijk als Tweede Rijk. Hij noemde het Heilige Roomse Rijk Eerste Rijk en verwachtte een Derde Rijk. Het nationaal-socialistisch regime maakte van deze laatste term officieel alleen gebruik in de vooroorlogse periode.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben nu in Duitsland, en ik heb even rondgevraagd. De eerste beantwoordster (kan de naam niet lezen op deze computer) heeft helemaal gelijk!

Hoe doe je dat? Er zijn maar weinig Nederlanders die dit weten!

Kleine correctie: het eerste rijk was het Heilige Roomse Rijk van de Duitse Naties (dus meervoud: Naties ipv Natie).

Zoals je schreef, bestond dit Rijk ongeveer duizend jaar. Dat is de reden dat Hitler het steeds over zijn Duizendjarige Rijk had.

Leuke wetenswaardigheid: ik meen dat het Voltaire was, die zei dat het Heilige Roomse Rijk van de Duitse Naties niet heilig was, niet rooms was, geen rijk was (er was geen centrale wetgevende macht), en niet Duits was.

In feite was het een soort voorloper van de huidige Verenigde Naties.