Een fabel is een verhaal (oorspronkelijk in rijmvorm) waar dieren en/of planten de eigenschappen van mensen krijgen, meestal gevolgd door een zedenles. Elk land en elke tijd heeft zijn eigen fabels. Frankrijk heeft bijvoorbeeld de la Fontaine, tijdens de Grieken waren de fabels van Aeosopus bekend. Men wilde met deze fabels wantoestanden en/of menselijke zwakheden op een verhalende manier laten zien. Op zie manier hoef je niet persoonlijk te worden, hoef je een ander niet de wet voor te schrijven en kun je elkaar toch een spiegel voorhouden. Als onze premier JP zijn normen en waarden in een fabel had verpakt zou dat veel meer zijn aangeslagen, maar ja, helaas is het een weinig fantasievolle man.
Het woord 'fabel' hebben wij later toegekend aan dit genre in de literatuur: verhalen in dichtvorm met een zedenlesje (een beetje moralistische achtergrond).
Daarnaast heb je ook bijvoorbeeld de sprookjesverteller Andersen. Deze schreef zijn verhaaltjes ook met een moralistische achtergrond, maar niet in dichtvorm: dus geen fabel maar een sprookje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Fabels worden verzonnen om morele standpunten te illustreren.
14 jaar geleden
soms door schrijvers die een verhaal schrijven die iemand leest die het weer een goed verhaal vind die het tegen iemand vertelt zo ontstaan fabeltjes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sommige fabels lijken zo nep nog niet.
bijvoorbeeld de eenhoorn,
die eenhoorn was waarschijnlijk 'ontstaan' rond China en Mongolië, een plek waar veel dinosaurus botten worden gevonden.
die chinezen wisten natuurlijk niks van dinosauriërs, maar ze vonden waarschijnlijk wel een skelet, van een dino met een hoorn op z'n kop.
dus mensen vermoeden dat die chinezen toen dachten dat het een paard was met een hoorn.

het fabeltje over de eenhoorn verspreide zich, en al gouw zagen mensen overal eenhoorns.
die eenhoorn verspreide zich naar griekenland, en bleef daar bestaan.

Toegevoegd na 14 seconden:
dit gebeurde met nog veel meer mythische wezens.