om te voorkomen dat we dezelfde fouten maken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor het antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje

Andere antwoorden (6)

Anders zou men geen antwoorden weten op deze goeie vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LEVEN zonder geschiedenis is leven zonder een vorm van geheugen. Zonder geschiedenis zouden u, uw gezin, uw stam of zelfs uw natie geen oorsprong, geen verleden, lijken te hebben.
Het zou zijn alsof het heden geen fundament en weinig of geen betekenis had.
De geschiedenis kan een reusachtig reservoir van levenslessen zijn. Ze kan ons helpen om niet steeds weer in dezelfde valstrikken terecht te komen. Een filosoof verklaarde dan ook dat mensen die het verleden vergeten, gedoemd zijn het te herhalen. Bekendheid met de geschiedenis kan ons helpen ons open te stellen voor vroegere beschavingen, wonderbaarlijke ontdekkingen, boeiende mensen en andere zienswijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Historische ervaringsfeiten zijn bij voorbeeld: "De geschiedenis herhaalt zich" en "In het heden ligt het verleden, in het nu wat worden zal". (Willem Bilderdijk, 1756-1831).

Daaruit blijkt dat het verleden er niet voor niets is geweest.

Als we het verleden kennen, kunnen we daaruit leren en dat als basis gebruiken voor ons menselijk handelen nu en in de toekomst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om de toekomst "te kunnen voorspellen". Niet dat je precies weet wat er gaat gebeuren maar wel om te begrijpen hoe snel iets zal komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om niet telkens het wiel opnieuw uit te hoeven vinden.
Zonder kennis van de geschiedenis kun je b.v. denken dat een revolutie een goed idee is; de geschiedenis leert dat de beoogde doelen nooit door een revolutie worden bereikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het de kennis is die je helpt te begrijpen waarom dingen gebeuren zoals ze gebeuren. Die kennis waarschuwt ons, waar we bijna of helemaal zijn in gevallen of mislukt in waren. Met die kennis zou je het op een andere manier gaan proberen, omdat het eerst niet lukte, en dat wist je vanwege die kennis. Je zou hetzelfde doen als je het niet meer zou weten. We zouden dan als de vissen zijn die steeds weer opnieuw gevangen worden, want die weten niks meer over een net of een lokaas.

Als jij niet meer zou weten waarom je deze vraag stelde, dan was je hier niet meer op terug gekomen.

Er zijn wellicht mensen die dementie hebben, of geheugenverlies (hoe je het ook wil noemen) maar zij zouden geen leven lijden, als er niemand is die voor ze zorgt, verzorgers die moeten weten wanneer het etens- bedtijd is. Als zij geen kennis van het verleden hebben, dan zouden ze het ook niet kunnen doen.

We zouden nooit verder komen, nooit uitvinden, nooit bouwen, nooit onszelf richten, nooit een sentiment hebben etc., zonder die kennis.
Bronnen: