wie heeft de berlijnse muur ontworpen?

wie heeft de berlijnse muur ontworpen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
ronron1212
9 jaar geleden
De berlijnse muur is gewoon beton stenen en prikkeldraad gemaakt door de russen.
fremar
9 jaar geleden
In 1961 besloten Walter Ulbricht en de Sovjetleider Nikita Chroesjtsjov een einde te maken aan de leegloop(oost berlijn.). In de nacht van 12 op 13 augustus werd begonnen met de bouw van de Berlijnse Muur. In enkele weken tijd werd een zwaarbewaakte betonnen hindernis opgeworpen rondom West-Berlijn. Bronnen:
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Berlijnse_Muur
ronron1212
9 jaar geleden
Ja die muur is niet ontworpen maar gewoon neer gezet door militaire. Van het ene op het andere moment zijn ze begonnen.@fremar een plus graag hoor ik waarom hij weg is en nu hier staat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ein Berliner?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De Russen begonnen met prikkel draad . Toen dat niet effectief was werd het een muur . De bedoeling Vd Russen was de Amerikanen en de Engelsen Berlijn zouden opgeven . Berlijn lag in z'n geheel ! IN de Russische zone ! En er was eerst GEEN weg naar toe ! Dus toen werd er een lucht brug geopend . Honderden vluchten in een week om het westen van Berlijn van eten en ? Te voorzien . Het was dus een provocatie Vd Russen het leger schoof ook echt naar die lijn op ! De wereld hield z'n adem in :( ja ze wilden de oost Duitsers binnen houden maar de hoofdreden was eerst Berlijn ( zeg ) te wurgen . En dat mislukte door de lucht brug een enorme inspanning vergde dat Vd vooral Amerikanen mijn dank en respect daarvoor . Ook om een oorlog te riskeren voor de vrijheid van WestBerlijn . Auch ich bin ein Berliner ! zei Kennedy daar op bezoek . Legendarische woorden de Russen wisten toen !!!!! Tot hier en niet verder . Dat heeft de situatie verder bepaalt .

Antwoorden (1)

De muur is ontworpen in opdracht van Walter Ulbrigt die toen in de DDR voorzitter van de Staatsraad was en daarmee het feitelijke DDR-staatshoofd. De muur is dus door zijn medewerkers ontworpen.

Het tracé is ingegeven door de grenzen waarmee Duitsland en daarbinnen Berlijn na de oorlog is opgedeeld tussen Engeland, Frankrijk, Amerika en de Sowjet-Unie (de zogenaamde 4-machtenstatus - zie link).

De bouwvorm vloeit vooral voort uit praktische overwegingen (afsluiten straten is lastig dus werden huizen onderdeel van de muur waarbij achterdeuren en ramen dichtgemetseld werden, prikkeldraadversperringen hadden als voordeel dat ze snel op te richten waren zodat massale vlucht tijdens de bouw werd voorkomen.

Interessant is een verslag van een overleg van Ulbrigt waarin hij met Sovjet-leider Chroetsjow spreekt over de plannen en de ligging en bouwvorm toelicht. Is wel in het Duits.

Een architect is er verder niet aan te pas gekomen.
9 jaar geleden
corzijlstra
9 jaar geleden
Was de bouw van de muur een DDR initiatief of een initiatief van de Sowjet-Unie?
Poet
9 jaar geleden
Initiatief van de DDR. Maar ook door de SU wenselijk geacht. Volgens Ulbrigt vond het westen het ook wel prettig omdat zij ook last hadden van de stroom migranten. Maar dat zijn zijn woorden tegenover Chroetsjow geweest (zie het verslag van hun gesprek in mijn bron).