In de oudheid was er geen geld, maar werden er spullen geruild. In die zin kan je dus niet spreken van arm of rijk. Iemand die ziek was en niet voor zichzelf kon zorgen zal arm zijn geweest. En iemand met een gezin, een stuk grond om eten te verbouwen, en wat dieren om melk, eieren, wol en leer van te krijgen was rijk. Kinderen waren sowieso een rijkdom, want dan had je zekerheid te zullen worden verzorgd op je oude dag.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij slaat jouw antwoord wel op de oudheid, maar niet op de prehistorie, zoals vraagsteller aangeeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de prehistorie werd niets verbouwd op eigen land of dieren gehouden, er werd enkel verzameld en in kleine groepen van plek naar plek gereisd als er niets meer te verzamelen viel.
Rijk was je wanneer je gezond was en arm wanneer je ongezond was. (Dat geldt natuurlijk niet alleen in de prehistorie.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
natuurlijk was er verschil tussen arm en rijk in de prehistorie. allen was dit verschil niet gebaseerd op geld maar op kracht.

de sterkste werd de leider en kreeg de beste stukken vlees, de beste grot om in te wonen en (sorry dames) de beste vrouwen om zich mee voort te planten.

in onze tijd is de fysieke kracht vervangen door geld maar de effecten zijn vaak het zelfde.

voor de mensheid in haar geheel is dit geen goede ontwikkeling. daar waar vroeger de sterkste genen door gingen is nu die verhouding weg.
de mensheid in haar geheel wordt hier uiteindelijk slechter van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja zeker! Al vanaf de vroegste steentijd zijn daar aanwijzingen voor, en wel de giften die de doden meekregen in het graf (zoals brons en goud), en de grootte en de ligging van het graf (bijv. onder een tumulus of dichtbij een steencirkel). De rijkste personen waren bijna altijd "de aanvoerder" (eerst het stamhoofd, later de koning) en zijn familie. Verder is van de Kelten (een prehistorisch volk omdat ze geen schrift kenden!) bekend dat ze slaven hadden. Die waren echt niet rijk. Ook boeren kunnen behoorlijk arm zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt, maar toen brons net zijn intrede deed was het zo kostbaar dat alleen de rijken dat meekregen in het graf. Denk aan graven bij Stonehenge, waar ook kleine gouden voorwerpen zijn gevonden. De periode waarin Stonehenge werd gebouwd was voor Engeland nog de prehistorie (want geen schrift). Maar ik geef toe dat ik in mijn antwoord iets zorgvuldiger had moeten zijn.