Hoe noemde men de Middeleeuwen tijdens de Middeleeuwen?

De vraag klinkt misschien stom. Maar hoe noemde men de Middeleeuwen tijdens die periode? of is die term er pas later aangegeven?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.1K
kierkegaard47
8 jaar geleden
Zo vraag ik me wel eens af hoe men over pakweg 500 jaar onze periode in de geschiedenis noemt ...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De internet eeuwen vermoed ik
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind dat helemaal geen stomme vraag. Van mij krijg je een plusje voor 'Goeie vraag!'
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In de middeleeuwen waren de middeleeuwen het nu. Ik veronderstel dat zij het gewoon over tegenwoordig hadden, zoals wij ook spreken over onze eigen tijd. Men geeft meestal pas achteraf een naam aan een tijdperk. De mensen in de stenen tijdperk zullen hun tijdperk ook niet zo genoemd hebben.

Het beste antwoord

Die periode had nog geen naam. Eeuwen krijgen pas de naam als zij voorbij zijn. De naam is ook pas ongeveer 15de eeuw bedacht.
Zo is bv de periode tussen de twee wereldoorlogen pas na het einde van WII
Interbellum genoemd.Een interbellum (van het Latijn inter, tussen en bellum, oorlog) is een periode tussen twee oorlogen. De tussenliggende periode had daarvoor geen naam.

Toegevoegd na 12 minuten:
Pas later sprak men van De Vroege, Hoge en Late Middeleeuwen.
De tweede manier wordt tegenwoordig gebruikt
500 – 1000 na Christus: Tijd van de Monniken en Ridders.
1000 – 1500 na Christus: Tijd van de Steden en Staten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
"Eeuwen krijgen pas de naam als zij voorbij zijn." Hoe noemde men dan in de achtste eeuw de zesde eeuw? In de achtste eeuw was de zesde eeuw voorbij.
Hoe noemde men in de dertiende eeuw de tiende eeuw? In de dertiende eeuw was de tiende eeuw voorbij. Er zijn voor die eeuwen vast wel namen (geweest)! Men zal niet duizend jaar hebben gewacht voordat men (delen van) de periode 500-1500 een naam ging geven...
kierkegaard47
8 jaar geleden
Ik stel me zo voor dat ze in die tijd termen gebruikten als 'in de tijd van Karel de Grote ...', of 'in de tijd van Clovis...' Alleen kan een term als _middel_eeuwen natuurlijk pas gegeven worden als het in het midden van iets anders ligt; dus als men zichzelf ziet als levend in een tijdvak dat daar ruim van verwijderd is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Antoni, scherp op de details gelet.
Juister is natuurlijk, eeuwen kúnnen pas een naam krijgen als zij voorbij zijn.
Zoals Kierkegaard zegt, bij Middel Eeuwen moet men al wel het midden weten.
Je zou de huidige periode bv wel kunnen benoemen als het vluchtelingen en migranten decennium.
Er zijn negatief-kijkers (en niet zo weinig) die deze periode al de tweede interbellum of het nieuwe interbellum noemen, omdat zij ervan overtuigd zijn dat WOIII gegarandeerd niet te vermijden is.
Als ik dat moet geloven, ga ik nu eerst iets anders doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hartelijk dank voor uw antwoord

Andere antwoorden (2)

De mensen uit de middeleeuwen zullen hun tijd gewoon heden hebben genoemd want een naam als middeleeuwen of eerste industriele revolutie kunnen pas onstaan als vanuit een later perspectief een kenmerkende eigenschap en geografische omgeving kunnen worden toegekend.
De term middeleeuwen is dan ook alleen van toepassing op de resten van het romeinse rijk en omgeving en niet op bv china, de amerika's en de afrikaanse koninkrijken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor China doen wij het inderdaad weer anders (op de eurocentrische manier).
Chinese Middeleeuwen is daarom een Westers begrip.
De periode voorafgaand aan de Chinese Middeleeuwen wordt ook wel "Chinese Oudheid" genoemd (de eeuwen van de dynastieën). De periode na de Chinese Middeleeuwen wordt (Vroeg)moderne periode genoemd.
corzijlstra
8 jaar geleden
Wij zitten in de 21e eeuw, die nog niet voorbij is.
In de Middeleeuwen noemde men de tijd HUYDEN.
In oude geschriften treft men vaak aan: "Op huyden den dertiende van den maand julij heeft......

Of "Deze boerderij is gebouwd op huyden de tiende dezer maand augustus 1529(bijv)
Deze laatste zin heeft vooral verwarring gezaaid omdat men ervan uitging, dat de boerderij op huiden was gebouwd. Het is dus een complete spraakverwarring. Er is tot op heden nog nooit een boerderij gevonden, die werkelijk op huiden is gebouwd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
bron?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Korte kan je vraag niet zijn. Maar vooruit.
Dit huis is gebouwd op koeienhuiden
Klopt bovenstaande veelgehoorde bewering? Of is het een hardnekkige mythe? Het verhaal gaat dat de oude kerk in Delft op koeienhuiden is gebouwd. Dat zou de reden zijn waarom de toren ervan scheef staat: de boel zou zijn gaan schuiven. In vroeger tijden zou het gebruikelijk zijn geweest koeienhuiden te benutten als ondergrond voor funderingen. Enkele jaren geleden, tijdens een bespreking in de Tweede Kamer van een wetsvoorstel tot wijziging van de Woningwet, werd door een van de sprekers dit 'gebruik' gememoreerd. Dat was voor de toenmalige minister van Volkshuisvesting, mevrouw Sybilla Dekker, reden nu maar eens een diepgaand onderzoek in te stellen naar de vraag of deze veelgehoorde bewering wel klopt. Op 13/10/2006 berichtte ze de kamer het volgende:
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn vraag was dus: heb je een bron voor je bewering dat ze in die tijd het woord Huyden gebruikte en dat dat niet gewoon een Middeleeuws woord is voor 'heden'?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat ik wel weet te hebben gelezen op oude plakaten in het Belasting en Douanemuseum is dat het plakaat soms begon of eindigde met de datering als volgt: gegeven op huyden enz.enz.jaartal.Daaruit concluderend zou huyden heden betekenen. verder is er nogal wat onderzoek gedaan naar de term huyden en in verband met het tijdsgewricht is men er nooit uitgekomen. ik verwijs voorts naar de volgende bron (zoekterm op google)). Streekverhaal Struinen en Vorsen Nummer 64, december 2009: ….op koeienhuiden? Na dit te hebben gelezen, meen ik dat we er nog wel even over door kunnen gaan. Maar ik stop er even mee.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met andere woorden, je doet voorkomen of je er veel van weet maar je hebt geen enkele bron en dikke kans dat huyden een oud woord is voor heden maar dat weet je ook niet zeker. Geen betrouwbaar antwoord dus terwijl dat er wel op leek. Jammer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Na alle moeite om tot een redelijk antwoord te komen vind ik uw opmerking "geen betrouwbaar antwoord dus.."
Laat ik zeggen:"Niet passend".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met een bron word je antwoord stukken betrouwbaarder ja en die komt maar niet. Nu krijg je van mij ook een min, ik heb je de kans gegeven. Hoe kóm je aan deze informatie? Je was er niet bij in de Middeleeuwen dus er moet toch een goede bron zijn?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb een bron vermeld en aangegeven dat 'men' er niet uit is. Dat u mij dus nu met een -netje straft doet voorkomen, heeft mij ernstig ontroerd en mij duidelijk gemaakt dat u niet erg inschikkelijk bent. Ik adviseer u uw toevlucht te zoeken tot een of andere universitaire instelling op taal gebied. Ik besluit hiermede van mijn kant verdere discussie.