De eerste lijkt me rococo, de tweede Jugendstil/ Art Nouveau. Puur op het eerste gezicht.
Zou ze van (veel) dichterbij moeten zien om er meer van te kunnen zeggen, want het kunnen zomaar latere namaak zijn.

Rococo is rond de eerste helft van de 18e eeuw, (1700-1750)
De andere klok is van de eerste helft van de vorige eeuw (1920-1940)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Danku!
Na u tips ben ik op pfeilkreuz gekomen.
Ik wil van de eerste wel meer foto;s maken, of maakt dat niet veel uit?
Ik weet het meest over de bovenste: is een rijk versierd klokje in rococo stijl. Soms hoorde er nog een bij passende console bij. De console werd aan de muur bevestigd en de klok werd daar dan op geplaatst. Zo werd het een geheel. Wanneer de console zoekraakte werd hij gewoonlijk op een schoorsteenmantel geplaatst of op een andere manier tegen de muur.
De wijzerplaat is geëmailleerd.
Rococo stijl was tussen 1730 en 1760 op zijn top. Echter: het werd later ook gekopieerd. Om er zeker van te zijn dat het uit die tijd stamt (ik denk dat het van een latere tijd is, gezien het materiaal) zou je voor de zekerheid een goede klokkenmaker er naar kunnen laten kijken.
De onderste is een tafelklokje. Ik schat ongeveer 1920-1930. Art deco stijl. Eikenhout, ook met een geëmailleerde wijzerplaat. Aan de stijl te zien waarschijnlijk van Duitse oorsprong, maar het kan ook Engels zijn.
Allebei zijn ze een aanwinst, en kunnen ook in een hedendaags interieur een sieraad zijn.