Diverse Koranverzen benadrukken dat Mohammed geen stichter van een nieuwe religie was. Zijn taak bestond alleen uit het oproepen van de schepping en de mensheid[9] om terug te keren tot de oorspronkelijke religie, die in de Koran wel de religie van Ibrahim wordt genoemd, en om te waarschuwen voor de Dag des oordeels. De Koran leert dat God zich al eerder tot andere volken had gericht, maar zich nu voor het eerst rechtstreeks tot de Arabieren richtte.
Soera De Kantelen 157-158 stelt:
"Hen, die de boodschapper, de reine profeet volgen, die zij in de Torah en het Evangelie beschreven vinden, legt hij het goede op en verbiedt het kwade, veroorlooft hun de goede dingen en verbiedt de slechte en ontheft hen van de last en de kluisters die hen bonden. Zij, die in hem geloven en hem eren en ondersteunen en het licht dat met hem is neergezonden volgen, zullen gewis slagen. Zeg: "O mensdom, ik ben u allen tot een boodschapper van God, aan Wie het koninkrijk der hemelen en der aarde behoort. Er is geen God naast Hem. Hij geeft het leven en doet sterven. Gelooft daarom in God en Zijn boodschapper, de reine Profeet, die in God en Zijn woorden gelooft en volgt hem opdat gij recht geleid moogt worden."
fremar
9 jaar geleden
Bemin Allah / God bovenal en uw naasten gelijk u zelf: een boodschap van liefde en vrede.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat er geen god is dan allah en dat hij zijn profeet is, dat er vijfmaal daags gebeden moet worden, dat er aalmoezen gegeven moeten worden, dat er gevast moet worden tijdens de ramadan en dat de bedevaart naar mekka gemaakt moet worden.

Dat zijn de vijf zuilen van de islam en dat is mohammeds boodschap. Niet meer, niet minder, zo heeft hij het zelf tegenover de engel gabriel samengevat olgens de overlevering.