Hoe heeft de media het verloop van de Vietnamoorlog beinvloed?

Ik ben bezig met mijn PWS over de Mediainvloed op de Vietnamoorlog, alleen ik kan nergens echt goed vinden welke invloed de media op het verloop van de oorlog heeft gehad. Ik had wel iets gevonden over dat burgers zich niet meer wilden opgeven van het leger en dat ze daardoor mankracht te kort kwamen, maar verder is het me allemaal vrij onduidelijk.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Ja de media speelde in deze oorlog een belangrijke rol . Een paar gruwelijke incidenten zoals een kindje van zeg 4 jaar naakt onder de brandwonden die verdwaast over een weg loopt . Dat werd een wild press foto , ja dat kwam bij de massa kei hard binnen ! Een beeld is 1000x sterker dan een woord . Er waren officiële oorlog's correspondenten die met de troepen mee gingen en een soort propaganda verkondigden maar ook die werden steeds zeg vrijer . Maar vooral neutrale verslag gevers met beelden die voor die tijd ongekend schokkend waren . brandende protest van monniken die op tv dus in de huis kamer binnen kwamen , hadden een enorme impact . En het ging ook de hele wereld over . De oorlog was niet echt gruwelijker maar in ieder huis stond de tv in Amerika in kleur vaak al . In Europa het zelfde maar dan in zwart wit . Dus de media was minder te controleren door de regeringen . En ongewenste beelden konden zo de protesten doen op laaien en nog bepalender het beïnvloede de kiezers in de USA maar ook in Nederland . Dus de media ( het nieuws ) werd voor meer mensen toegankelijk met beelden er bij . Eerst was dat alleen op radio en op het journaal in enkele bioscopen en dat was door de staat zeg bewerkt . Ook onze Nederlandse regering maakte zich schuldig aan het beïnvloeden van het nieuws . De nieuw Guinea oorlog rond 60 leek ook totaal niet bloederig op het nieuws maar had meer weg van een padvinders patrouille , dat staat het leukst . Ps . Lees het boek eens hoe het nieuws wordt gemaakt .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De foto heet napalm girl . En het was geen word press foto winnaar dat was een burger die op straat werd doodgeschoten . Die met dat meisje was winnaar Vd PULIZER prijs . Als hem Google pas op het zijn schokkende beelden je raakt ze nooit meer kwijt .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat er in Vietnam gebeurde was - zoals in elke oorlog - verschrikkelijk. Wel jammer dat de beeldverslaggeving in die jaren sterk anti Amerikaans en dus eenzijdig was. Dat was toen mode. Van de gruweldaden van de Vietcong zag je hier weinig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat Henk opmerkt ben ik helemaal eens . Het noorden ( de communisten ) voerden OOK een gruwelijk beleid . Intimidatie burger bevolking ( ja broers zusters werden uit gemoord) kinderen met bommen enz . Over de killing fields van het buurland maar te zwijgen .
Uit eindelijk zijn er meer mensen vermoord door links dan door rechts . Niet dat het uitmaakt , nu nog steeds voor godsdienst of een of ander isme de gewone man vrouw of kind is de klos .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Kapperkort,
Je schrijft precies wat ik wilde zeggen. Toch moet je oppassen met de laatste zin. Hoewel helemaal correct, bestaat het gevaar dat men er in leest de dergelijke misstanden door de godsdienst worden veroorzaakt. Het eerder zo dat deze lieden de godsdienst voor hun doeleinden misbruiken.