welk museum gaat er over oud Europese stammen?

De Goten, Vandalen, Franken, Etc.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Informeer eens bij het volkenkundig museum in Leiden.
Rieneke1
9 jaar geleden
Kruidenvrouwtje, de plaats is juist, het museum niet. Het museum van oudheden in Leiden heeft vooral veel over Egypte, de Romeinen, en de Grieken.
Er zijn echter ook veel archeologische vondsten van oude stammen uit Europa te bewonderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet in het Eindhoven meuseum?
http://www.eindhovenmuseum.nl/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke, jij hebt het over het oudheidkundig museum, maar ik raadde het Volkenkundig museum aan. Volgens mij zijn dat twee verschillende musea in Leiden.
Rieneke1
9 jaar geleden
Dat klopt kruidenvrouwtje: daarom zeg ik ook dat je de juiste plaats hebt, maar niet het juiste museum.
In het museum van volkenkunde kan je voorwerpen zien van volkeren buiten Europa.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oké, Rieneke, ik had je reactie niet helemaal juist gelezen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wereldmuseum Rotterdam?

Het beste antwoord

Jr stelt een moeilijke vraag: al die oud-europese stammen die je noemt zijn grotendeels niet uit Europa maar komen uit het oosten, dus reken maar evenvan de steppen van Rusland om het grof te zeggen. Het heeft heel veel te maken met volksverhuizingen en de migratie van volken die tot vandaag de dag doorgaat.Natuurlijk denk je ook aan de Normannen en de andere Noord-europese volken: dan kan je prima terecht in Zweden, in OLslo en Bergen, in Noord Duitsland met de veenlijken en in Dublin. En opde Lofoten in Noorwegen.
Je kunt allerlei musea bezoeken, archaeologische.
Bijvoorbeeld: voor de trechterbekervolken en de klokbekervolken, daar kan je goed terecht in het museum in Assen en in Borger ( hunebedddencentrum) ; ook in Drente zijn verschilldende oudheidkamers zoals in Emmen) waar veel interessants te zien is net als op Schokland. Rijksmuseum voor Oudheden heeft ook wel een en ander.
Van de Vandalen is niet heel veel over maar je zou naar Madrid moeten gaan naar het prachtige archaeologische museum aldaar. Ook in Rome kan je terecht in het Nationaal Museum.
Bijna elke Duits archaeologisch museum heeft wel een en ander over de Franken, zoals Bonn bijvoorbeeld ( en Madrid ook); Kelten vind je ook in in Bonn, Madrid, prachtig museum in Dublin over de Bronsdtijd ( met heel veel goud|). Het Louvre in Parijs heeft ook vreselijk veel over alle perioden.
Ik heb in Sint Petersburg helemaal beneden in de kelder schitterende voorwerpen gezien van de vele steppenvolken, en kortgeleden was er nog een fraaie tentoonstelling in het Allard Piersonmuseum in Amsterdam over de Krim, ook steppenvolken. Kom je in Barcelona, het archaeologisch museum daar is super interessant.
Kortom: Er zijn honderden musea die interssante dingen laten zien over alle perioden en volken die je interesseren zal. Heel simpel, ben je ergens in een dorp of stad, ergens in Europa, slof dan even een lokaal muiseum in en je staat telkens weer versteld vanwat er allemaal is. Je begrijpt dat de opsomming die hier staat maar een heel summiere is en iedereen kan er wel iets aan toevoegen. De genoemde musea bezoek ik regelmatig, dus logisch dat ik die ook noem!

Toegevoegd na 2 dagen:
Misschien wil je kennismaken met een echt mens uit de Bronstijd: Otzi. Hij is helemaal bevroren gevonden in de Alpen, helemaal gekleed. Hij stierf doordat hij wasneergeschoten: een pijlpunt stak in zijn wervelkolom. Hij is te zien in Bergamo in Italie, Tirol..Tegenwoordig wordt hij de IJsman genoemd. Hij had zeemleren onderkleding. Sensatie!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In Tongeren(België) is er een mooi museum over een oude stam e.a:namelijk het Gallo-Romeins muzeum.Ontdek het veelzijdige verhaal van de mens in de regio Limburg: van de prehistorie tot het einde van de Romeinse tijd.
fremar