Wat wordt er met deze Engelse tekst bedoeld?

In m'n Engelse studieboek staat het volgende: From now on, for more than a thousant years, all European bar a small, scholarly elite thought of the world as a flat world, as a vast expanse of land in an even vaster expanse of water, contained under the vault of heaven. Indeed, like Kosmas himself, the majority of the clergy too, was convinced that this was the way God has created the world. Obviously , this view entailed specific explanations of the nature of the relationship between land and sea , earth and heaven , and the movements of heavenly bodies.

Kan ik hieruit opmaken dat Kosmas degene was die het idee van een 'platte wereld' het leven heeft ingeroepen?

Srry voor de eventuele spelfouten. Het komt mede door de autocorrectie op m 'n mobiel

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee, dat kun je uit deze paar zinnen niet opmaken. Er staat dat "ook het merendeel der geestelijken, net als Kosmas zelf, er van overtuigd was... [etc]"

Misschien heeft Kosmas het als eerste zo bedacht, maar dat is uit dit stuk tekst niet op te maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het antwoord is duidelijk nee, nee en nog eens nee.

Over welke Kosmas hebben we het hier? We hebben het vermoedelijk over
Kosmas Indikopleustos, die leefde in de 6e eeuw na CHR.

Je begint de engelse tekst met:"From now on, for more than a thousand years etc.etc..... Belangrijk is te weten wat er aan vooraf geschreven stond, die de openingszin rechtvaardigt. Kennelijk is er iets bijzondrs gebeurt of door iemand beweerd dat de aarde niet rond maar plat zou zijn. Immers, we zouden er anders toch van afvallen??
Wellicht ging het eerst dus over de hemellichamen boven ons, die er allemaal rond uitzien. Zou onze aarde ook zo rond zijn? Met de kennis van toen over de zwaartekracht kon men zich niet indenken dat wij op een soort van bolvormig iets leefden. Wie heeft deze bewering het eerst gemaakt?

Het concept van een platte Aarde houdt in dat men zich voorstelt dat het bewoonde deel van de Aarde plat is in plaats van bol. Het alternatieve concept is dat van een bolvormige Aarde. Dit artikel behandelt de opvattingen die ten aanzien van de vorm van de Aarde in de geschiedenis van Europa een rol hebben gespeeld. Er zal aandacht besteed worden aan de historische bewijzen die voor en tegen de moderne opvatting pleiten dat het in de middeleeuwen gangbaar was te veronderstellen dat de Aarde plat is. Ook zal aandacht besteed worden aan moderne aanhangers van het concept van een platte Aarde.
In de archaïsche tijd veronderstelde men dat de Aarde plat was. De Ionische (Griekse) natuurfilosofen uit de zesde eeuw voor Christus onder wie Anaximandros kwamen tot de conclusie dat de Aarde een korte cilinder was met een platte, ronde top.[1] Men neemt aan dat de eerste persoon die beargumenteerde dat de Aarde een bolle vorm heeft Pythagoras (6de eeuw v.Chr.) was, maar dit wordt weersproken door het feit dat de meeste presocratische Pythagoreeërs de wereld nog als plat beschouwden.[2] Eratosthenes stelde in de derde eeuw voor Christus vast dat de Aarde een bol is en kwam tot een benaderde berekening van de omtrek van de Aarde, die niet onverdienstelijk was.[3]
Ten tijde van Plinius de Oudere, die leefde in de eerste eeuw na Christus, werd het concept van een bolvormige Aarde onder westerse geleerden algemeen aanvaard. Ptolemaeus tekende zijn kaarten volgens het idee van een bolle Aarde en ontwikkelde een systeem van breedtegraden, lengtegraden en klimaatzones.

Toegevoegd na 8 minuten:
Kosmas Indikopleustes was een 6e-eeuws persoon, die een boek schreef waarin hij beweert dat de aarde plat was.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Het lijkt mij goed de bron http://nl.wikipedia.org/wiki/Platte_Aarde bij je antwoord te zetten. Dan weet iedereen tenminste ook wat er met [1], [2] en [3] wordt bedoeld. Dat zijn namelijk de noten uit de oorspronkelijke tekst van die website.