Waarom is Amsterdam op (houten) palen gebouwd ?

En rotten die palen niet omdat het hout is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.8K

Het beste antwoord

Omdat de gebouwen anders zoude wegzakken in de drassige bodem. Want de grond bestaat uit een metersdikke slappe laag van met name veen en klei. Pas op een diepte van zo'n 11 meter bevindt zich een stevige zandlaag. Al vanaf de vijftiende eeuw worden er daarom ter fundering palen in de grond geslagen tot in die zandlaag. De koppen van de palen vormden een stevige ondergrond waarop de fundering van een huis kon worden gelegd.

Tegenwoordig zijn de palen niet meer van hout, maar meestal van beton. En men heit nu vaak tot op de tweede zandlaag, die op zo'n 18 meter diep ligt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Zolang ze ónder water zitten kunnen houten palen niet rotten. Dat gebeurt pas wanneer het hout niet meer in het water staat en in aanraking komt met zuurstof.
Amadea
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Ja dat is in heel veel plekken in nederland dat er palen moeten worden geslagen of geheid tegenwoordig. Vroeger had je alleen maar houten palen en geen beton.

Andere antwoorden (1)

In de tijd dat amsterdam gebouwd is was er niets anders dan houten palen. nee als het water peil goed wordt gehouden dan rotten die palen niet. Amsterdam is al heel oud en staat er nog steeds de binnen stad heb ik het dan over.