Waarom kregen mensen doodstraf in de middeleeuwen/renaissance?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K
ronron1212
10 jaar geleden
Daarvoor was dat ook al heel gewoon.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Opgeruimd staat netjes en je hebt geen kosten meer die je wel hebt als je iemand in de gevangenis zet (eten, ruimte, bewakers).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat opsluiten te duur is / was . Of stokslagen , of met de zweep enz vaak eerst de zweep en dan nog ophangen .zoals dat nu nog in Saoedi Arabië of veel streng islamitische landen gebeurt . Steniging komt ook nog voor maar niet officieel . In Afghanistan heeft / had de Taliban er een dag taak aan het publiekelijk stenigen van vrouwen en meisjes mannen krijgen de kogel of de keel werd doorgesneden . Het publiekelijk ophangen had ook enorme afschrikking dus de omstanders bedachten zich nog een keer bij verkeerde gedachten . Het was en is lekker goedkoop werkt afschrikwekkend , en je hebt geen recidivisten (draaideur criminelen ) en bij vergissingen geen gedoe :( de staat of het geloof heeft altijd gelijk ! Zo niet dan zou er wel ingegrepen worden door de voorzienigheid Zo werd het heksen verbranden ook goed gepraat .

Antwoorden (3)

dat kan door verschillende dingen komen: ze hadden iets ergs gedaan, denk het verkrachten van vrouwen of kinderen.
het meeste waardoor mensen doodstraf kregen kwam door het geloof.
in bepaalde landen was het katholicisme(katholiek) heb belangrijkste, als je dan islam was of je geloofde niet in god dan kon je met de doodstraf worden bestraft.
ook als je god tegen sprak kon dat, in de bijbel stond dat alles om de aarde draaide ipv de zon. als jij zij dat alles om de zon draaide dan kon je vervolgd worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hoi, de mensen in de middeleeuwen kregen de doodstraf omdat mensen levens geen waarde hadden. meestal aan de galg of ze lieten iemand kielhalen nu hebben mensen rechten en waarde de doodstraf komt in nederland en belgie niet meer voor wel in andere landen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sinds er mensen zijn ,zijn er doodstraffen , op verschillende manieren. De inquisitie van de Katholieken hebben hun steentje er goed in bijgedragen. Als je van hekserij en ketterij werd verdacht was je leven geen cent meer waard. Kortom iets dat de geleerden?? niet begrepen moest wijken Veel hebben de mensen trouwens niet geleerd van hun voorvaderen.
De doodstraf was een straf voor een ernstig vergrijp, zoals dat nu ook het geval is in landen waar de doodstraf nog wordt toegepast. Welk vergrijp de doodstraf waard was, dat was aan de rechters om te beslissen.
Er waren vier vergrijpen die er voor konden zorgen dat je de doodstraf kreeg: diefstal waarbij de dief op heterdaad betrapt was, verkrachting, moord en brandstichting waarbij een persoon werd gedood.
Ook ketterij en hekserij werden in de Late Middeleeuwen aan dit lijstje toegevoegd.