Waarom hielpen de nederlandse vn-militairen bij de deportatie van moslimmannen in Sebrenica in 1995?

9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Goeie vraag, daar was ik ook juist naar aan het zoeken. Je zat zeker op nu.nl
Annswers
9 jaar geleden
Klopt Voldemort! Bizar verhaal he en en zo kort geleden eigenlijk nog.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omdat de VN dacht daar tussen beide streidende te kunnen komen met ons blauw helm leger.
Onze soldaten waren uitgerust met patservoertuigen, veel te weinig man kracht en slechte voorraden en wapens.
Met andere woorden: we konden niets beginnen daar!
En moesten wel de beide partijen gescheiden houden en de vrede bewaren maar door het gebrek aan alles wat je daar voor nodig hebt in tijden van oorlog zijn daar verschrikkelijke dingen gebeurt waar de VN soldaten niets tegen konden doen omdat ze het materieel en de mensen niet hadden.
Dit was wel de opdracht die ze hadden gekregen en dat hebben ( konden) ze niet doen en dat wordt hen vandaag de dag kwalijk genomen. Zij hebben de taak niet kunnen uitvoeren die ze gekregen hebben destijds.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ja alleen ik was toen de tijd een jaar of 14 15, dus ik kreeg er niet zo heel veel van mee. Alleen de vader van een vriendinnetje van mij die kwam terug en was helemaal over zijn toeren daarna. Meteen gescheiden, drank, agressief. Ik weet meer van WOII dan van deze oorlog.
Annswers
9 jaar geleden
Heftig, die machteloosheid is niet voor te stellen.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Nee ik kan me niet voorstellen wat die mensen daar gezien hebben. Maar het schijnt allemaal heel erg gruwelijk geweest te zijn. Toch vraag ik me af hoe lang iets geleden moet zijn voordat het in een geschiedenisboek komt. Mooie vraag trouwens, die ga ik stellen.

Het beste antwoord

Waarschijnlijk is er niet bewust meegeholpen, de Nederlandse troepen waren echter niet voorbereid op deze gebeurtenis. Ze hadden niet de wapens om de Serviërs af te houden en er was geen luchtsteun vanuit de NAVO. De commandant, Karremans, zou ook gefaald hebben bij het tegenhouden van Mladic, hij zou zeer geïntimideerd zijn geweest door Mladic. Er wordt ook wel gezegd dat de Nederlandse troepen onder leiding van Karremans naïef zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ze hielpen niet bewust . In de aanloop van de uitzending ging het mis. De opdracht was zwaar maar de wapens die ze meekregen waren daar niet voor geschikt . We zouden onder Franse lucht bescherming staan als het fout zou gaan ook de Amerikanen zouden ons steunen . !? Onze leiding ter plaatse was zeer zwak en zat in de zak Vd Serviërs katte mans zei in interview dat hij militair gezien groot ontzag had voor de Servische generaal bij het handen schudden straalde de lafheid van z'n constant buigende kop enorm schaamtevol . Militairen die foto's hadden gemaakt van hem niet gewenste situaties werden gesommeerd dat in te leveren 30 rolletjes zouden ontwikkeld worden maar defensie zei sorry de opnames waren mislukt jammer hè . De schuldigen zijn slechte politici overbetaalde kantoor generaals en kolonels . En de totale mis communicatie met onze militaire partners daar , iedereen stond er bij en keek er naar . Ja iedereen met normaal verstand wist wat er zou gebeuren maar onze Nederlandse soldaten konden en durfden het niet op te nemen tegen de Serviërs mogelijk dat dan welhulp van de Fransen en Amerikanen was gekomen we zullen het nooitmeerweten .De daden zelf zijn natuurlijk niet door ons gedaan maar die mensen waren onze verantwoording en men smeekte onze hulp wij lazerde zelfs de keuken hulpen en tolken het kamp uit . Men werd wel met militaire eer verwelkomt zeer gênant allemaal ook dat verdwijnen van de bewijzen . De hoofd rol spelers kok , Voorhoeve , Ter beek dat waren de toen verantwoordelijke politici dacht ik hebben nooit openlijk de verantwoordelijk genomen . Dit is heel schaamtevol en zou als lering moeten dienen bij volgende uitzendingen .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geen katte mans maar karremans .
Antoni
9 jaar geleden
Hoe kan je beweren, dat er geen verantwoordelijkheid is genomen? Op 16 april 2002 viel het tweede kabinet-Kok als gevolg van de kabinetscrisis over het Srebrenica-drama! En de dag daarna nam de bevelhebber van de landmacht, generaal van Baal, ontslag. http://nl.wikipedia.org/wiki/Val_van_Srebrenica#Het_NIOD-rapport_en_de_gevolgen
Antoni
9 jaar geleden
Zie ook: http://www.parlement.com/id/vh8lnhrp8wsg/kabinetscrisis_2002_srebrenica
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Natuurlijk aan ieder drama zitten meerdere kanten . Maar nu nog wordt door karremans en consorten en politici niet verbaal !! En opschrift volledige verantwoordelijk genomen ja er zijn kabinetten over gevallen maar dat waren nieuwe kabinetten en de ministers die aftraden zeiden we treden af om onze ministeriële verantwoordelijkheid . Dus het was eigenlijk niet mijn schuld maar van mijn voorgangers en wij zijn de verantwoordelijk minister maar hebben geen schuld . Het waren de omstandigheden ! Tja een ieder veegt z'n straatje schoon . Wat ik al aan geef de bewapening was ver onderpijl in de aanloop Vd uitzending werd daar ernstig voor gewaarschuwd geen daadkracht en een stap voor stap meebuigen voor de wensen Vd Serviërs door militaire leiding ter plaatse het totaal verkeerd inschatten ( dus niet kundig ) van de Nederlandse leger top in Nederland en de leiding ter plaatse en de politici die daar leiding aan gaven . Mijn in ziens had toen direct ruiterlijk excuus aangeboden dan had die situatie niet zo lang door geëtterd . Met nog meer reputatie schade en menselijk leed .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoewel je antwoord in grote lijnen wel klopt, lees ik vooral je eigen mening over het drama van Srebrenica.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De gewenste mening lees je vanzelf in de geschiedenis boeken over 10 jaar . Ja hebt gelijk een ieder kijkt er van uit zijn of haar referentie tegen aan . Dus van uit een ander gezicht's punt kom je uit op een iets andere realiteit . Onze overheid heeft ook een andere referentie .