Waarom hebben de Romeinen een tempel voor Saturnus?

Op het Forum Romanum staat een Romeinse tempel voor Saturnus, maar als Saturnus dezelfde is als Kronos (wat zo is), is hij door Jupiter in stukjes gehakt en in Tartarus gegooid. Waarom maken ze een tempel voor een slechte god die toch in Tartarus zit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Er zijn verschillen tussen Kronos (Grieks) en Saturnus (Romeins).
Saturnus wordt inderdaad geassocieerd met Kronos en in grote lijnen komt de mythologie overeen.
Saturnus is echter een complexe godheid (een van de meest complexe in de gehele Romeinse mythologie) die in de loop der jaren meerdere interpretaties heeft meegekregen. Het lot van en de associatie met Kronos kan je derhalve niet één op één doortrekken naar Saturnus.

Kronos werd als wrede en onstuimige godheid van chaos en wanorde beschouwd door de Grieken. De Romeinen hadden echter een positiever en onschuldiger beeld door Kronos samen te voegen met Saturnus als god van schepping, overvloed, akkerbouw en periodieke vernieuwing.
Onder Saturnus' heerschappij genoot de mensheid van een gulle Aarde waarop ze niet hoefden te werken en waar sprake was van sociale gelijkheid in het Gouden Tijdperk, zoals beschreven door Hesiod en Ovid.
De Romeinen associeerden Saturnus tevens met JHVH, met wie Saturnus de heilige dag (Sabbat) deelde. Daar komt de naam 'zaterdag' ook vandaan (Saturni deis).

Al met al voldoende reden voor Romeinen om Saturnus te aanbidden en een tempel aan hem te wijden.
Goden als Zeus, Poseidon en Ares zijn ook geen lieverdjes om maar zacht uit te drukken, maar werden en worden wel aanbeden. Er is ook een goede reden om ook de 'kwaadaardige' goden tevreden te houden en dat is simpelweg om te voorkomen dat je de toorn van die godheid op je krijgt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb even op Wikipedia gekeken, en over Kronos staat bijna alleen die mythe over hoe hij in Tartarus terecht is gekomen. Over Saturnus staat juist alles behálve dat. Zat Saturnus ook in Tartarus? En zo ja, wat kan die god in Tartarus nog uithalen dat ze een tempel voor hem bouwen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Saturnus onderging niet hetzelfde lot als Kronos.
Saturnus vluchtte naar Rome toen zijn zoon Jupiter de troon besteeg. Hij stichtte daar het Gouden Tijdperk, welke standhield tijdens zijn gehele regeerperiode. Overigens was Tartarus niet het eindstation voor Kronos. Uiteindelijk werd hij namelijk bevrijd door Zeus om over Elysium (onderdeel van de Onderwereld); althans, de Gezegende Eilanden, te heersen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel erg bedankt! :)

Andere antwoorden (1)

Ook slechte goden kon je in die tijd beter te vriend houden dan vrezen voor al het onheil dat hij over je heen stort als je dat niet doet