Welke taken hadden de man en vrouw in een rijk Egyptisch gezin?

Voor examen geschiedenis, liefst zo gemakkelijk mogelijk uitgelegd.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (3)

Vrouwen bleven overdag thuis. Hun belangrijkste taak was het huishouden. Zo zorgden
ze voor kinderen, maalden graan tot meel, bakten broden, … . Daarnaast waren ze een
belangrijke steunpilaar voor hun man. De mannen gingen tijdens de dag werken. Ze
werkten als boeren op de akkers aan de oevers van de Nijl, of waren in dienst van de
farao en stonden in voor de bouw, versiering en verfraaiing van tempels, paleizen of
koningsgraven. Tijdens de jaarlijkse overstromingen van de Nijl werkten de boeren mee aan de bouw van de piramide.
De positie van de vrouw in het Oude Egypte wordt vaak onderschat. In de oude
Egyptische samenleving was het opvallend dat vrouwen in tijdens hun leven heel
wat konden verwezenlijken in vergelijking met latere beschavingen. Zo mochten
ze persoonlijke eigendom bezitten, ze mochten scheiden en konden zelfs om
alimentatiegeld vragen. Het leven van gewone vrouwen beperkte zich tot het
huishouden. Omdat ze geen opleiding kregen was het normaal dat ze zich eerder
op de achtergrond hielden. Rijke vrouwen, meestal uit de koninklijke familie
werden door het gewone volk vaak als godinnen beschouwd. Daarnaast kregen ze
de kans een belangrijke rol in de politiek te vervullen.
Op de derde plaats vinden we de lage ambtenaren.
Tot deze groep behoorden o.a. schrijvers, priesters en legeraanvoerders. Deze
bevoorrechte beroepen waren vaak vrijgesteld van belastingen en hadden een
hoge levensstandaard en status.
fremar
9 jaar geleden
In sommige gevallen hield de vrouw toezicht op de slaven, bijvoorbeeld als de man in het leger zat
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In een rijk Oudegyptisch gezin had de vrouw des huizes personeel of zelfs slaven om de huishoudelijke taken uit te voeren. De taak van de man was vooral die van kostwinner, ongeacht zijn status. Zijn bijdrage in het huishouden was klein. Het getuigde overigens van een goede opvoeding als hij zijn vrouw niet bekritiseerde op huishoudelijke zaken.
Vrouwen uit de elite werkten soms aan het hof, als hofdame van de koninklijke gemalinnen of als "min" van één van de koninklijke kinderen. (Een min is een pleegmoeder die het kind de borst geeft. In het Oude Egypte werden kinderen tot hun 3e gezoogd.) Verder konden ze zangeres van een god of godin worden; dan werkten ze in een tempel.