Mozes werd 1613 jaar v.Chr geboren

Toegevoegd na 2 minuten:
Mozes stierf overigens in 1494 v. Chr
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Wat is je bron?
Volgens de bijbel is hij gestorven op 120-jarige leeftijd, vlak voordat de joden het beloofde land in trokken. Hieruit kun je opmaken dat hij 120 jaar voor de aankomst in het beloofde land is geboren.

Als je onder 'geboren' verstaat: wanneer is hij verzonnen?
Dat is enkele duizenden jaren geleden geweest tijdens het schrijven van de bijbel.

Vanuit een historisch-wetenschappelijke benadering kan het echter sterk worden betwist dat Mozes als historisch persoon heeft bestaan en worden alle verhalen rondom hem, zoals de uittocht uit Egypte, doorgaans beschouwd als mythische constructie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook via de link nog wat extra informatie gevonden over het vermeende geboortejaar van Mozes: "Op grond van datering gebaseerd op de Septuagint komt zijn geboortejaar uit op omstreeks 1481 v.Chr"