"Op z'n elf en dertigst"

Waar komt dit ook alweer vandaan. Ik weet dat het met het beslissen in Friesland te maken heeft. Ik geloof iets van 11 steden en 30 beslissers en iedereen moest afzonderlijk beslissen. Daardoor duurde het zo lang.

Maar wat is het hele verhaal? Dit zit in mijn hoofd, maar het klopt volgnes mij niet helemaal. Wie kan mij helpen, liefst met een linkje.

Alvast dank!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hebt zeker voetbal gekeken?
ik vroeg het me ook al af nadat de commetator het gebruikte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, geen voetbal. Vlak hiervoor was een vraag over 'ijsbrekers' en daarna een vraag over 'de elfstedentocht' vandaar dat ik op mijn vraag over de friese 11 steden kwam.

Het beste antwoord

Er zijn meerdere verklaringen:

1. De uitdrukking komt inderdaad uit Friesland. Daar waren elf steden en 30 grietenijen (dorpen of buurtschappen) Deze vormden een democratisch geheel. Als er besluiten moesten worden genomen moest er eerst overlegd worden. Het duurde vaak lang voordat alle vertegenwoordigers van de steden en de grietenijen bijeen kwamen en vervolgens tot overeenstemming.

2. De elf-en-dertig was een kam van het weefgetouw waar 41 gangen doorgingen. Zo konden 4100 draden ineens worden geschoren. Het weverswerk met deze kam vereiste een enorme precisie en was een tijdrovende bezigheid. De oorspronkelijke uitdrukking was van iets dat volmaakt in orde geschiedde. Het werken met de elf-en dertig leverde heel mooi werk op, maar duurde erg lang. Vandaar dat de betekenis in later tijd verschoven is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hier staat denk ik wat je zoekt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Of misschien hier