Hoe is César Manrique gestorven?

César Manrique is de bekendste kunstenaar van het eiland Lanzarote. Het enige dat ik met zekerheid over zijn dood kan vinden, is dat hij op 25 september 1992 stierf, op 73-jarige leeftijd, bij een tragisch auto-ongeluk.

Ik meen ergens te hebben gelezen dat Manrique werd aangereden terwijl hij in Tahiche (zijn woonplaats) als voetganger op of nabij een rotonde liep, maar dat heb ik niet kunnen terugvinden.

Mijn hoofdvraag is dus: hoe is César Manrique gestorven, ofwel: wat is er precies gebeurd?

Indien van toepassing, zou de bonusvraag kunnen luiden: stel dat Manrique inderdaad is aangereden, wie was de bestuurder, en hoe gingen/gaan hij en zijn omgeving om met het feit dat hij een wereldberoemde kunstenaar heeft doodgereden?

9 jaar geleden
8.5K
SimonV
9 jaar geleden
Bestuurder was Manuel Vega Vega (bewoner Fuerteventura). Raakte licht gewond. http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CCsQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.historiadeharia.com%2FPERSONAJE%2FCesar%2FCesar-lancelot%2F3.pdf&ei=1uOMU7CaCcjb4QSVpICoBQ&usg=AFQjCNEIT2ZpbHpnf704KQSvzvaD0CM1Uw

Het beste antwoord

Het ongeluk gebeurde op de weg, toen hij nabij Taro de Tahiche moest afslaan. Over deze kruising had hij jaren eerder al gezegd dat die gevaarlijk was, en vergeefs gevraagd om er éénrichtingverkeer van te maken. (Maar aan de andere kant was Manrique zelf degene die ervoor gezorgd had dat er zoveel auto's op het eiland waren gekomen). Zijn auto werd aangereden toen hij het gebruikelijke ritje reed van zijn werk naar huis, op vrijdag 25 september 1992 's middags rond 14.00 uur.

Hij zag toen hij linksaf moest slaan niet een stevige Toyota Land Cruiser op volle snelheid aan komen rijden. Deze jeep boorde zich in de deur aan de bestuurderskant van Césars donkergroene Jaguar. De totaal verwrongen deur drukte hem vast in de autozitting. Pas na een uur was hij bevrijd en (nog levend) in het ziekenhuis gebracht. Kort daarna begaf zijn hart het, werd hij zonder resultaat gereanimeerd, en stierf Manrique om 15.20 uur.
Amadea
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Manrique was werkzaam bij de stichting in Tahiche om evenementen voor Werelddag van het toerisme af te ronden. De 73-jarige was op weg naar huis om Haría op slechts enkele momenten in zijn reis, toen hij werd geraakt in de zijkant van zijn auto op een kruispunt. De kunstenaar reed in zijn Jaguar, het andere voertuig bij het ongeluk was een Toyota 4x4. Bij de aanrijding werd Cesar Manrique bekneld in zijn auto met zeer ernstige verwondingen, een passerende ambulance kwam aansnellen naar de scène terwijl zijn lichaam uit van het wrak werd gesneden. Helaas was er niets dat iemand nog kon doen om hem te redden, zijn verwondingen waren te ernstig en hij werd dood verklaard in het General Hospital in Arrecife om 03:00, een uur na het ongeval