Waarom werden de Oranjes koning?

En waarom werd Nederland een monarchie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hierbij alvast een antwoord op het tweede gedeelte van je vraag: Dankzij Napoleon Bonaparte Het strategisch gelegen Nederland was toen (1806) het Bataafs Gemenebest, zeg maar een vazalstaat van Frankrijk. Napoleon Bonaparte wilde daar nog meer invloed uitoefenen en stelde daarom zijn jongere broer (die hij zelf na het overlijden van hun vader had opgevoed) aan als koning. Bronnen:
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Lodewijk_Napoleon

Antwoorden (2)

tot de 80 jarige oorlog vil Nederland onder het Spaanse Konings huis.
maar na alle ellende die dat Konings huis had veroorzaakt wilde de Nederlandse adel geen Konings huis meer dus werd de familie van Orange tot stadhouder uitgeroepen dit hielt in dat zij in het kort gezegd de baas waren over het leger.
tot de napoleontische oorlogen ging dit redelijk goed.
maar toen werd de Bataafse republiek uit geroepen deels uit onvrede over de hoeveelheid geld die stadhouder ontving en deels omdat de stadhouder niet mee wilde werken aan een nieuwe grondwet zoals in Frankrijk. en dus die joegen ze de stadhouder Willem 5 weg naar groot Brittannië waar hij tot 1814 heeft gezeten maar door de moedige deel namen van de zoon van Willem de 5 aan de slag om waterloo zag het Nederlandse volk in hem weer een sterke man die het land moest leiden dus vroeg een ambtenaar of hij koning van Nederland wilde worden hij zij natuurlijk ja.
op het congres van wenen in 1815 werd besloten dat België en Luxemburg ook deel moesten uitmaken van het koninkrijk der Nederlanden.
de stadhouder lied zich inhuldigen tot koning Willem 1
maar al in 1830 maakte België zich los van Nederland en koos een eigen koning.
en in 1890 maakte ook Luxemburg zich los en werd het groot hertogdom Luxemburg
en zo is dus de monarchie ontstaan.
als je er nog meer over wil weten raat ik je de dvd serie de troon aan.
die is oorspronkelijk uit gekomen als tv serie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat stamt terug tot de eerste prins van Oranje: Willem van Nassau, die onder Keizer Karel de vijfde zijn opvoeding in het keizerlijk hof in Brussel voltooide en daar officieel de titel Prins van Oranje kreeg.
Onder koning Filips de tweede van Spanje, de opvolger van Keizer Karel de vijfde, werd hij tot stadhouder van Holland, Zeeland en Utrecht benoemd en dit is het begin van de Oranjes die regeren in Nederland, al was hier nog lang geen sprake van een koninkrijk.
Tijdens de opstand tegen koning Filip de tweede, na de beeldenstorm, koos Willem van Oranje de kant van de Noordelijke Nederlanden en gaf leiding aan de vrijheidsstrijd.

Na de dood van Willem van Oranje waren nakomelingen/erfopvolgers van hem ook stadhouders in de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden, afgewisseld met twee stadhouderloze periodes, al waren de nakomelingen van Willem van Oranje nog altijd actief in de provincies in de stadhouderloze periodes.

Dit duurde tot de inval van de Fransen, waarin de republiek werd opgeheven en Willem de vijfde in ballingschap ging. In deze periode werd de oude Republiek der Nederlanden omgevormd tot een moderne eenheidsstaat en regeerde Lodewijk Napoleon er voor een korte perdiode als koning in het Koninkrijk Holland. Dit is het begin van Nederland als Koninkrijk.

Op het moment dat Nederland zijn onafhankelijkheid herwon keerde de zoon van de laatste stadhouder, erfprins Willem Frederik, terug uit ballingschap en werd uitgeroepen tot soeverein vorst. In eerste instantie alleen over het gebied dat voorheen de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden was. Tijdens de staatkundige herinrichting van Europa door de overwinnaars van Napoleon behield dit gebied haar onafhankelijkheid als staat, maar als monarchie.

Door het Congres van Wenen besloten dat de Noordelijke Nederlanden en de Zuidelijke Nederlanden weer verenigd zouden worden. Willem Frederik riep zichzelf uit tot Koning van het nieuw ontstane Koninkrijk der Nederlanden: Koning Willem I.

Kort samengevat, leden van de familie Oranje/Nassau hebben sinds de 16de eeuw in delen van Nederland geregeerd en mede dankzij de Fransen en het Congres van Wenen is Nederland uiteindelijk een Koninkrijk geworden.