In de Rooms Katholieke Kerk is het (naar mijn weten) gebruikelijk om heiligen altijd te vereren. Zodra iemand zoiets groots, goeds en/of belangrijks heeft gedaan dat deze heilig wordt verklaard, is dit meestal met de bedoeling dat deze persoon juist aangeroepen en vereerd kan worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn in het verleden vele mensen heilig verklaard, maar alleen bij hele speciale rituelen waarbij alle heiligen worden met naam en toenaam worden genoemd worden deze nog vereerd.

Ook is het mogelijk dat soms heilig verklaarde mensen vergeten zijn, omdat in vroegere tijden niet alles opgeschreven werd. En als je niet weet waarom en wie heilig verklaart is, dan kun je deze niet eren of vereren.

Bij een verering wordt een heilige met naam en toenaam genoemd en als je deze niet meer weet, dan wordt het wel lastig.

In het rituele optocht van gang naar de kardinalen naar de conclaaf welke leidt tot de benoeming van een nieuwe paus worden alle heilig verklaarde mensen met naam en toenaam genoemd. Maar de lijst is zo lang, dat het mogelijk is dat ze niet alle heiligen kunnen noemen.