waarom zyn er geen pausinnen of vrouwelijke pausen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K
Amadea
10 jaar geleden
Omdat een vrouw pas sinds nog geen eeuw geleden een kerkelijke functie mag bekleden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is niet de reden. Ondertussen zijn er al weer jaren vrouwelijke dominees. De katholieke kerk accepteert geen vrouwelijke priesters en dus kan er ook geen vrouwelijke paus uit komen. Dat is verankerd in de regels, niet iets wat met een verandering van denkwijze opgelost kan worden.
Amadea
10 jaar geleden
Dat is niet geheel correct. In de Anglicaanse kerk zijn er inmiddels vrouwelijke bisschoppen. Dus het zou best kunnen dat dit op den duur ook in de Rooms-katholieke kerk zal mogen.

Antwoorden (2)

Omdat de Katholieke Kerk geen vrouwelijke priesters toe staat. Dit is op de eerste plaats niet, omdat de Kerk denkt dat vrouwen niet geschikt zouden zijn voor dit ambt of omdat ze op één of andere manier deze roeping niet waardig zouden zijn. Het is een constitutief element van het sacrament van de priesterwijding dat door geen enkele paus of bisschop en door geen enkele concilie kan worden gewijzigd. Datzelfde geldt bijvoorbeeld voor het gebruik van water voor het doopsel en van brood en wijn voor de heilige eucharistie.

Toegevoegd na 1 minuut:
In het antwoord staat alleen priesters maar het gaat ook om pausen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is wel ooit 1 vrouwelijke paus geweest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, maar dat was per ongeluk!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar of het echt gebeurd is is ook nog niet eens zeker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Indien je als vrouw als man voordoet en leeft als een man, dan is het in theorie mogelijk om paus te worden. Want de eerste stap is als priester gewijd te worden. En al kleine 2000 jaar worden alleen mannen als priester gewijd in de katholieke kerk.
Maar dat is theorie.
In de praktijk is in de moderne tijd niet meer mogelijk als vrouw geboren te worden en je daarna als man voor te doen en daardoor een paus te worden.
Hoewel de kerk geen voorstander is van moderne middelen als een DNA test, zullen de bisschoppen en andere hogere geestelijke wel bij twijfel getest worden op aanwezigheid van het Y chromosoom.
We leven in een "mannen"-wereld.

Op steeds meer vlakken 'mogen' vrouwen ook 'meedoen', kijk naar bepaalde beroepen, kijk naar het leger. Andersom is de medische wereld "afdeling zorg" nog niet heel lang ook toegankelijk voor mannen [verpleegsters werden toen verpleegkundigen], terwijl de artsen vroeger per definitie mannelijk waren, dat was een andere m/v kwestie. [Een man ging studeren, een vrouw ging naar de huishoudschool om te leren koken en andere huishoudelijke dingen, om een huishouden/ gezin te kunnen managen dus.]

Maar het katholieke geloof is zeker op het gebied van priesters mannelijk te noemen. In de katholieke kerk komen wel vrouwen die de priester helpen met het voorbereiden van de mis. Zo ook geven zij cursussen aan leden van de kerk en wat dacht je van de "Zondagsschool"? [Ook bij de protestanten trouwens.]

Bij protestanten zijn er wel vrouwelijke dominees, maar vrouwelijke pastoors/ paters heb ik nog niet gezien.
Zolang die er niet zijn, komt er ook geen vrouwelijke paus, want iedere paus is begonnen als priester tenslotte.
Het zal nog lang duren voordat er vrouwelijke priesters bij de katholieken rondlopen, een lange weg te gaan.

Uit de bron:
Een priester is in vele religies zoals het boeddhisme, hindoeïsme en het christendom, een tussenpersoon tussen (de) God(en) en de (gelovige) mensen. Een priester is meestal een man, maar kan ook een vrouw (priesteres) zijn, afhankelijk van de voorschriften van de betreffende godsdienst.
wikipedia.org/wiki/Priester

Uit de bron:
Een dominee (afgekort ds., of da. voor een vrouwelijke dominee) of predikant is iemand die voorgaat bij een godsdienstoefening van protestantse gezindte. Het woord dominee is een verbastering van de vocatief domine van het Latijnse dominus dat heer betekent. Dominee is dan ook in feite een aanspreektitel, zoals professor dat is bij een hoogleraar. Voor de aanduiding van het beroep wordt het woord 'predikant' gebruikt.
wikipedia.org/wiki/Predikant
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een hoop verhaal zonder antwoord. Althans ik kan hem niet vinden. "Het zal nog lang duren voordat er vrouwelijke priesters bij de katholieken rondlopen, een lange weg te gaan." Principieel kan er nooit een vrouwelijke paus komen en ook nooit een vrouwelijke priester.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn wel vrouwelijke pastors, maar geen vrouwelijke RK priesters.
Een pastor is een ongewijde voorganger die wel de opleiding heeft, maar er voor gekozen heeft om zich niet te laten wijden.
Ook kan een bisschop er voor kiezen om pastor niet wijden, omdat er wat praktische bezwaren zijn voor de wijding. En dat er wel een voorganger nodig is.
En alleen de RK heeft het ambt Paus.
Een kleine aanvulling op het verder wel correct antwoord, maar wel wat vaag.