Hoe heette een leger kok in de eerste wereldoorlog?

Ik probeer voor mijn moeder wat meer informatie te zoeken over haar opa.
Hij was leger kok in de 1e wereldoorlog (1916) en volgens mijn oma had dit een speciale naam, maar zij kan het zich niet herinneren.

Ik heb ook het halve internet afgespeurd omdat ik het heb geprobeerd te vinden, maar of ik zoek niet goed, of ik kan het gewoon niet vinden.

Iemand een idee?

(of een idee waar ik meer informatie over M.A. de Pree geboren in Colijnsplaat 1898 kan vinden)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
chef?
Amadea
10 jaar geleden
De aanduiding "kok ten velde" krijg ik gevonden.
Waar staan de letters M.A. voor? Dat helpt bij het zoeken!
Amadea
10 jaar geleden
Mogelijk zijn de namen Marinus Adriaan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De letters M.A. zouden als het goed is moeten staan voor Marinus Anthony
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier http://www.zeeuwengezocht.nl/nl/ kun je misschien iets over opa de Pree vinden. Overigens vind ik geen de Pree die in 1898 in Colijnsplaat geboren is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is ook nog ergens een site waar je alle militairen kunt vinden. Ben even de naam kwijt.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik heb een titel gevonden die kennelijk nu niet meer bestaat. Menagemeester. http://www.grebbeberg.nl/index.php?page=photo&pid=9641

Antwoorden (5)

Wij noemen onze koks soms quistoos, maar dat komt van het frans. Maar aangezien vroeger er veel frans in het leger werd gesproken kan dit mischien een mogelijkheid zijn
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Korporaal kok
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien "hofmeester"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
Een hofmeester is een militaire ober, die de officicieren aan tafel bedient.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee hoor, in mijn militaire tijd werden alle medewerkers van het restaurant hofmeester genoemd
Nu ik voor de derde keer zoekacties onderneem kom ik tot een resultaat! Het geboortejaar klopt waarschijnlijk niet, want:
Omstreeks 1987 werd Marinus Anthonij de Pree geboren te Colijnsplaat. In 1919 had hij het beroep bakker, en in 1923 werd hij broodbakker. Zijn vader heette Adriaan de Pree (landbouwersknecht) en zijn moeder Cathalina van der Weele (dienstbode). Marinus Anthonij trouwde op 24-09-1919 te Zoutelande met Johanna Louws (zonder beroep). Ze kregen een dochter, Cathalina, en een zoon die eveneens Marinus Anthonij werd genoemd. Toen zijn zoon op 16 mei 1955 overleed (nog maar 22 jaar oud) was Marinus sr. kennelijk inmiddels garagehouder geworden.

Vermoedelijk was hij tijdens de eerste wereldoorlog kokshulp.

Toegevoegd na 20 minuten:
1987 moet natuurlijk 1897 zijn!
(Had ik iedere keer last van bij het typen dat mijn vingers automatisch 19 wilden typen...)

Toegevoegd na 1 dag:
http://www.graftombe.nl/names/info/1510427/pree_de
Waarschijnlijk staan hier de correcte data: geboren op 02-11-1896 en overleden op 28-10-1965. Hij werd begraven in Oost-Souburg. Je kunt kennelijk een foto van de graftombe opvragen.
Amadea
10 jaar geleden
Ik denk dat je grootmoeder het woord fouragemeester zocht..