Waarom worden de leden van het koningshuis in Delft begraven?

Als ik de wiki pagina hierover doorlees staat er wel een hele historie beschreven en wie er precies wel en niet in Delft zijn begraven.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Grafkelder_van_Oranje-Nassau

Maar wat er niet staat is waarom nu specifiek voor Delft is gekozen?
Tegenwoordig is dit in elk geval niet de residentie, niet waar de regering zit etc. Wat maakt Delft in dit geval uitverkoren boven diverse andere steden in Nederland?

10 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Binnen de geschiedenis van Nederland is Delft vooral bekend doordat Willem van Oranje er vanaf 1572 heeft geresideerd en er in 1584 werd vermoord. De Oranjes worden sindsdien traditioneel in Delft bijgezet.

Na zijn dood is Willem van Oranje in Delf bijgezet. Het is bij veel (adelijke) families gewoonte om als familie bij elkaar te worden begraven. De Oranjes hebben zo een lange geschiedenis opgebouwd om in hun grafkelder in de Nieuwe kerk van Delft te worden begraven.

Was Willem van Oranje b.v. in Zutphen vermoord en begraven, dan zou daar wellicht het familiegraf zijn ontstaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eigenlijk wilde WvO in het familiegraf van de Nassaus in Breda begraven, maar die stad was in Spaanse handen dus moesten ze op zoek naar een ander plekje. Maar voor de rest is het natuurlijk inderdaad gewoon een kwestie van de familie een beetje bij elkaar houden.
corzijlstra
10 jaar geleden
Je had deze reactie ook als antwoordkunnen plaatsen. Dat kan nog wel.