Wat hebben we geleerd naar aanleiding van het zinken van de titanic?

Je hoort vaak dat elke vliegramp het vliegen veiliger maakt omdat ervan wordt geleerd.
Heeft het zinken van de titanic de scheepvaart ook veiliger gemaakt? en zo ja, op welke manier?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Naar aanleiding van de ramp met de Titanic werd de allereerste "Internationale conferentie voor de beveiliging van mensenlevens op zee" gehouden. Enkele van de aanbevelingen van die conferentie waren:

1) Oprichting van de International Ice Patrol om ijsbergen te volgen;
2) Aparte frequentie voor noodsignalen en berichten;
3) Universele aanvaarding van S.O.S als noodoproep;
4) 24-uurs radio wacht op alle schepen die 50 of meer passagiers vervoerden;
5) Scheepvaartroutes werden verder naar het zuiden verschoven;
6) Stoomschepen moesten zoeklichten gaan voeren;
7) Passagiersschepen moeten genoeg reddingsboten hebben om iedereen van boord te kunnen halen;
8) Reddingsboot oefeningen moeten worden uitgevoerd door zowel passagiers als bemanning.

Er is dus voldoende "geleerd".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Er is toen, in 1914, een verdrag afgesloten, het Internationaal Verdrag voor de beveiliging van mensenlevens op zee (International Convention for the Safety of Life at Sea, SOLAS), waarin de afspraken werden vastgelegd. In 1960 werd SOLAS aangepast. De nieuwste versie van het verdrag is uit 1974. http://nl.wikipedia.org/wiki/SOLAS http://wetten.overheid.nl/BWBV0003264 http://wetten.overheid.nl/BWBV0002357