Men weet veel over het oude egypte,maar wat weet men over het oude nederland?

Ik kijk veel verschillende discovery channels,vooral als het over het oude egypte gaat.Men weet bijna alles over de periode van de farao's,,hoe het oude egypte eruit zag enzo.Is ook bekend hoe het hier in nederland was in die tijd?Enzoja...waar kan ik dit (na)lezen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het wil beleven, moet je inderdaad naar naar Historisch OpenluchtMuseum Eindhoven (HOME) gaan...

Het beste antwoord

Dat vind ik echt een leuke vraag. We weten niet meer dan dat de Batavieren omstreeks het jaar 0 met vlotten de rivieren afkwamen. Wij leerden op school dat de Batavieren hielden van drinken en dobbelen en dat ze een god Wodan hadden.
Beetje weinig.
Voordien zal het hier te lande niet zo interssant zijn geweest, nogal drassig. Wij leven, denk ik op aangeslibd land.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat de boel hier toen nog onder water stond.
In ieder geval een groot deel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zesduizend jaar geleden woonden er hier ook mensen maar ze schreven niet veel. Zelf wat oude veengronden afgraven of nog wat dieper levert misschien toch nog een potscherf op of een oude boomstamkano. Succes!

Toegevoegd na 4 minuten:
Oja, je kunt natuurlijk ook iets lezen over het band- en het trechterbekervolk. Die volkeren leefden hier ook vanaf zo'n 6000 v C.

Toegevoegd na 21 minuten:
Om even op het antwoord van MH75 door te borduren; je kunt niet zeggen dat die luitjes niets interessants deden, laatst hebben ze in Duitsland nog een massagraf van het Bandbekervolk gevonden met duidelijke aanwijzingen (aanvreet- en snijsporen) die wijzen op kannibalisme.
Saai waren ze allerminst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ieder geval dat we een vulkaan hebben in de Waddenzee, er een ijstijd is geweest en er mammoets hebben rondgelopen. Daarnaast hebben de Romeinen hier ook nog gekampeerd en hebben we alle wereldzeeën bevaren. Lijkt mij al meer dan dat we weten over die paar farao's. Antwoorden c.q nalezen hier op goeievraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over Nederland in de prehistorie is niet zo veel bekend, omdat we hier toen nog geen geschreven taal kenden. Er is natuurlijk wel veel archeologisch onderzoek naar gedaan en er zijn ook boeken vol over geschreven.
Onze voorvaderen woonden op plaatsen waar de hele handel niet elke herfst en elke lente onder water liep, verder was het een groot moeras in het westen en een groot bos in het oosten. Wat we uit die tijd hebben gevonden zijn vooral resten van graven en resten van nederzettingen. Daaruit kun je dan ongeveer afleiden hoe er hier geleefd is.
Als je het zelf een keer wil zien en beleven kun je een bezoekje brengen aan het Archeon in Leiden of aan het HOME in Eindhoven of het Openluchtmuseum in Arnhem.
Hieronder een link naar een boek dat is te downloaden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de tijd dat de Egyptenaren grote bouwwerken deden oprijzen en de fundamenten van de beschavingen legden, leefden onze voorouders in lemen hutten en deden niet veel anders dan stammenstrijd voeren met de nabije buren. Pas toen de Romeinen in de buurt kwamen, begon de beschaving in ernst wortel te schieten in Noord Europa.