Hoe zag Hitler het onderscheid tussen joden en niet joden?

Niet iedere niet jood was blond. Dus hoe zag hij wie een jood was en wie niet. En wie bepaalde dat iemand een jood was? Als die in het jodendom geloofde?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze werden verplicht om een Jodenster te dragen. Je zou zeggen dat je zoiets je niet op laat dragen, maar als je geen ster droeg als je dat wel zou 'moeten', volgden er consequenties. Bedenk ook dat veel mensen, tot een paar jaar in de Tweede Wereldoorlog, niet wisten wat er eigenlijk gebeurde met de Joden die afgevoerd werden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet dat ze een jodenster moesten dragen. Ik heb de vraag denk ik niet goed gesteld. Wat maakt iemand een jood? En hoe kwam men Erachter dat je een jood bent terwijl je niet de ster draagt. Joods zijn heeft toch geen uiterlijk kermerk?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klassieker is natuurlijk dat je het aan de neus kon zien, die waren bij Joden vaak groter.
Maar in principe is Joods geen ras, maar een geloof.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Opmerkelijk dat niet alleen Hitler , maar ook de Zionisten graag wilden dat de joden uit Europa weg zouden gaan, om in Israel te gaan wonen, dat gebied hadden de joden na de Eerste Wereldoorlog gekregen... Lees over de transfer agreement
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goede vraag, ik ken een hele grote Joodse familie, die Nederlands zijn, en super blond haar en blauwe ogen.

Het beste antwoord

Dat haalde hij meestal gewoon uit de GBA gegevens.
Vooral in Nederland waren de gemeentelijke bestuurders maar al te hulpvaardig met het overhandigen van deze gegevens.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Correct. En hier werden die gegevens al jarenlang nauwgezet bijgehouden. In Denemarken was dat bijvoorbeeld heel anders. Daar werd iemands geloof niet genoteerd in de gemeentelijke of landelijke administratie. Dit was één van de redenen waarom de grote meerderheid van de Deense Joden de oorlog overleefde, terwijl de grote meerderheid van de Nederlandse Joden werd gedeporteerd en vermoord. Als je dit weet, kijk je toch met iets andere ogen naar al die mensen die zeggen "och, laat de NSA mij maar bespioneren; ik heb niets te verbergen, ze mogen alles weten".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vreemde is, in Duitsland word nu nog steeds bijgehouden welk geloof je aanhangt!
Tenminste wel in het Oosten van het land weet ik.
Cryofiel
10 jaar geleden
In het westen wordt in ieder geval bijgehouden OF je gelovig bent. Of er ook wordt bijgehouden WELK geloof je aanhangt, weet ik niet. Ik weet namelijk van Duitse vrienden dat iedereen die gelovig is, Kirchensteuer moet betalen (kerkbelasting). Als je geen Kirchensteuer wilt betalen, zul je je dus moeten uitschrijven bij je kerk. Ik vind deze vermenging van kerk en staat nogal vreemd voor een land dat normaal gesproken juist zo gespitst is op de scheiding tussen kerk en staat. Aan de andere kant hangen vooral in Beieren vaak nog kruisbeeldjes aan de muur in zowat alle scholen. Dus zo heel nauw nemen ze het niet met die scheiding tussen kerk en staat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb zowel in Saksen en in Thuringen gewoond, en daar werd wel expliciet om het geloof gevraagd.

Andere antwoorden (4)

Kijken of diegene besneden is. ( als het een man is ). Alhoewel dit niet de betrouwbaarste vorm van controle is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
dit is geen antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Technisch gezien is het gewoon een antwoord.... of het het goede antwoord is is dan de vraag!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, het is gewoon een antwoord.
Naar mijn mening geen goed antwoord, want ik kan me niet voorstellen dat mensen in Nederland massaal hun broek moesten laten zakken voor controle, maar het is een antwoord. Overigens mag je op deze site niet eens je mening geven.
voor zover ik weet droegen ze een gele ster
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het Jodendom is een religie, Hitler en zijn nazi's konden dus niet zien wie wel en niet een Jood was. De nazi's generaliseerden over bepaalde kenmerken die niet klopten. Ze konden Joden effectief vervolgen door ze te verplichten een zgn. Jodenster te dragen en door informatie van de (plaatselijke) overheid/ gemeentelijke administratie. Niemand bepaald of iemand een Jood is je bent Joods als je dat zelf wil aangezien het een religie is! De zionistische gedachte dat de huidige Joden directe afstammelingen van het Hebreeuwse volk zijn is achterhaald.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is wel belangrijk om, wat ik bij andere antwoorden niet las, onderscheid te maken tussen het Joodse volk en het Joodse geloof. Hitler focuste met zijn haat op het Joodse volk en het Joodse geloof, maar selecteerde de mensen op basis van afkomst en niet religie (veel Joodse mensen hadden het Christendom overgenomen, maar werden alsnog vermoord omdat hun ouders / grootouders Joods bloed hadden).

Er werd op deze manier onderscheid gemaakt op basis van afstamming. Als je als persoon 2 of meer Joodse grootouders had werd ook jij als Jood gezien en gedeporteerd (en dus vermoord). Mensen met slechts 1 Joodse grootouder werden echter als Duitsers gezien en dus ook niet vervolgd.

Doordat Hitler niet selecteerde op religie maar op afkomst (mensen met een Joodse bloedlink) was dit erg gemakkelijk uit stambomen te halen.

Dit begon al tijdens de Rassenwetten van Neurenberg (zie afbeelding in bron). Onthoud overigens dat deze selectie niet zozeer door Hitler gedaan werd, maar met name door mensen uit zijn inner circle (Joseph Goebbels als propagandist en Heinrich Himmler, leider van de SS en nog gestoorder dan Hitler zelf).