Is er een monument dat ons herinnert aan de Duitse inval van 1914?

Ik wil op 4 augustus WO I herdenken. Daarom ben ik op zoek naar een monument die de inval van de Duitsers herdenkt.
In Gemmenich gingen ze eerst de grens over maar is er daar een monument?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, in Gemmenich is een monument. Het is echter een monument voor alle gevallen burgers uit die plaats voor zowel de 1e als 2e Wereld Oorlog. In de kerk van Gemmenich is ook een gedenkplaat voor slachtoffers uit de 1e WO. Daarnaast zijn er enkele militaire begraafplaatsen in de buurt; dit zijn wel Duitse.

Er is geen monument op de grens of dat herinnert aan de inval van de Duitsers in de omstreken van Gemmenich.

Toegevoegd na 8 minuten:
Als je de link hieronder van Google volgt krijg je een lijst met monumenten die specifiek herinneren aan de inval.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Super, hartelijk bedankt!!

Andere antwoorden (1)

Aangezien Nederland neutraal was in de eerste wereldoorlog, geen monumenten over de inval hier. In Bergen op Zoom is in de Markiezenhof wel een speciale tentoonstelling over de Belgische vluchtelingen die daar opgevangen zijn.
Monumenten vind je vooral in België in de Ijzerstreek, rond en in IJper
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gemmenich ligt in België dus denk dat de VS ook Belgisch is. Overigens is het Ieper, niet IJper.
anneliez
9 jaar geleden
dank je, ik vond het al vreemd staan, maar had niet gecontroleerd, zal ik volgende keer doen (ook bedenken dat er Belgische leden zijn hier)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uiteraard hebben we geen monumenten voor een inval, wel zijn er langs de Belgische grens een aantal monumenten die de vluchtelingen en/of grensversperringen herdenken.