Waarom gingen Nederlanders bij de Nederlandse SS?

Kan iemand mij hier de redenen voor geven of een plaats waar ik dit kan vinden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

De oorlogstijd was een erg avontuurlijke tijd met grote kansen en grote idealen. Sommige mensen werden meegezogen in die idealen of zagen simpelweg hun kans schoon om de slag (carrière) van hun leven te slaan.

Goed en slecht tijdens een oorlog wordt vaak bepaald door de overwinnaars. Aangezien Duitsland de oorlog verloren heeft zijn alle slechte daden van SS nog eens onder een vergrootglas komen te liggen. Vandaar dat wij nu niet meer kunnen begrijpen dat de mensen destijds deze beslissing namen. Maar bedenk dat in het begin Duitsland als vrijwel onoverwinnelijk werd gezien. De kans dat je bij de SS aan de winnende zijde vocht en als held met roem beladen uit de oorlog zou komen was in de ogen van veel mensen toen een reële optie.

Probeer anders eens de film "The Wave" eens te zien. Daarin stelt een kind dezelfde vraag als jij. Een leraar laat met een sociaal experiment zien hoe makkelijk zoiets gaat, en hoe groot de verleiding is.

http://www.imdb.com/title/tt0083316/?ref_=nv_sr_2
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
vergeet angst niet. angst is de ideale reden voor mensen om ergens in mee te gaan.
de film The Wave (oorspronkelijk 'die Welle') is inderdaad een heel goede! plus
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
The Wave (Inderdaad: origineel "Die Welle", zoals LTK terecht opmerkt) is een Amerikaanse dramafilm uit 1981. De film is gebaseerd op een waargebeurd (!) verhaal. Een Amerikaanse geschiedenisleraar begint een project om duidelijk te maken hoe het kan dat heel Duitsland achter Hitler aanliep in de aanloop naar de Tweede Wereldoorlog. De film vertelt het verhaal van de gebeurtenissen in april 1967, op een school in Palo Alto (Californië). De Amerikaanse geschiedenisleraar Ben Ross is in 1967 werkzaam op de Cubberly High School in Palo Alto. Tijdens de lessen over de Tweede Wereldoorlog vraagt een student hem hoe het kan dat het Duitse volk zo vol overgave achter Hitler aan konden lopen. Ross moet het antwoord schuldig blijven. Hij begint daarom met een project genaamd The Wave. Doel is een goede werk-houding en gemeenschapsgevoel binnen de groep. Het project is een groot succes, al snel is de hele school onder invloed van 'The Wave'. Na een paar weken wordt de sfeer grimmiger. De groep heeft een mysterieuze leider, niet bekend aan de leden van 'The Wave'. Het duurt niet lang voordat de beweging zelf, en niet de gestelde doelen het doel van 'The Wave' worden. Tegenstanders van 'The Wave' worden geïntimideerd, bedreigd en zelfs gemolesteerd. Kluisjes van tegenstanders worden beklad met woorden als ENEMY. (...) Ik wil de afloop niet verraden maar wie meer wil weten: kijk de film of http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Wave

Andere antwoorden (1)

Een erg belangrijke factor was de omslag die de NSB maakte. Mussert was tegen maar eerst onder druk van de Duitsers en later ook vanuit zorg over het rode gevaar begon de NSB actief toetreding tot de SS te bevorderen. De NSB was destijds een belangrijke politieke beweging met veel leden/aanhang. Bovendien maakte de betrokkenheid van de NSB de toegang laagdrempelig omdat het een Nederlandse organisatie was. Bovendien benadrukte de NSB dat men in SS-verband toch een eigen Nederlands karakter en aanpak kon verwachten binnen de SS. Dat wilde de NSB als nationalistische organisatie eigenlijk ook maar daar kwam helemaal niets van terecht als men eenmaal in de SS zat (velen keerden dan ook teleurgesteld terug of wilden dat.

Een belangrijke persoon hierbij was Meinoud Rost van Tonningen. hij zette binnen de NSB een militante tak op en kreeg leiding over de NSB-krant Het Nationale Dagblad" dat hij in weerwil van Mussert steeds een radicalere toon gaf.

Goede info staat op deze site in mijn bron.

Maar over de individuele afwegingen staat daar toch nog niet erg veel. Wat Ozewiezewoze daarover zegt zal een rol spelen, plus de enorme vergroting van de wereld door de opkomende massamedia en de aanlokkelijkheid daarvan.