Waarom wordt de Nederlandse opstand een opstand genoemd, en geen revolutie?

Als het mogelijk is graag de bron erbij, bvd.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Welke opstand? Heb je een bepaalde in gedachten?
Antoni
10 jaar geleden
Kruidenvrouwtje, in de moderne geschiedschrijving wordt (een deel van) de Tachtigjarige Oorlog tegen de Spaanse bezetting (1568-1648) de Opstand of de Nederlandse Opstand genoemd. Zie voor de volledige details bijvoorbeeld de uitleg op http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Opstand
Antoni
10 jaar geleden
en ook: http://www.dutchrevolt.leiden.edu/dutch/verhaal/Pages/default.aspx, waar de jaren 1555-1609 worden genoemd als de jaren van de Opstand.

Antwoorden (1)

Een revolutie is vrijwel altijd een verzet van de bevolking van een land tegen de eigen leiders. Die leiders zijn dus afkomstig uit het land, waarin de revolutie plaatsvindt.

De Opstand was een verzet van de Nederlanders tegen de Spaanse, dus buitenlandse, bezetter.
Antoni
10 jaar geleden
tinus1969
10 jaar geleden
De Spanjaarden waren geen bezetters; het hele concept van Spanjaarden en Nederlanders bestond toen niet; en Philips II was niet meer buitenlands of vreemd dan andere heersers dat waren in andere streken. Dergelijke nationalistische ideeën zijn pas later (rond 1800) ontstaan.
De vader van Philips II (Karel V) was notabene in Gent (Vlaanderen) geboren.
Antoni
10 jaar geleden
tinus1969, dank voor je reactie! Weet jij misschien wel een of de goede reden waarom de Nederlandse Opstand de Nederlandse Opstand wordt genoemd en niet een revolutie, want over mijn antwoord was ik niet helemaal zeker. Ik ben erg benieuwd naar een beter antwoord/een betere reden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een revolutie is een plotselinge radicale omslag of verandering. Dat is niet aan de orde in een 80 jaar durende schermutseling. Een opstand of rebellie is het in verzet komen tegen een autoriteit. Een opstand kan zich uiten in diverse vormen van gedrag, variërend van burgerlijke ongehoorzaamheid tot gewapend verzet. Een succesvolle opstand kan leiden tot een revolutie of een bevrijding. Bron is de Wikipedia.
Antoni
10 jaar geleden
DeBibliotheek, dank voor je reactie! Daar kan de vraagsteller vast wat mee!
Antoni
10 jaar geleden
tinus1969, ik twijfel steeds meer over jouw reactie. Nationalistische ideeën waren er volgens mij wel degelijk. Kijk bijvoorbeeld eens naar de tekst van het Wilhelmus, dat waarschijnlijk is geschreven ergens tussen mei 1568 en januari 1573. Willem van Oranje geeft in dat lied aan de koning van Spanje te eren, maar daarboven trouw te (willen) blijven aan het vaderland en aan God. "Wilhelmus van Nassouwe
Ben ick van Duytschen Bloedt,
Den Vaderland ghetrouwe
Blijf ick tot inden doet;
Een Prince van Orangien
Ben ick vry onverveert.
Den Coninck van Hispangien
Heb ick altijt gheeert. In Godes vrees te leven
Heb ick altijt betracht,
Daerom ben ick verdreven
Om Land, om Luyd ghebracht:
Maer Godt sal my regeren
Als een goet Instrument,
Dat ick sal wederkeeren
In mijnen Regiment." Zie voor de volledige tekst: https://www.koninklijkhuis.nl/encyclopedie/monarchie/volkslied-(wilhelmus)/tekst-van-het-wilhelmus/ Het concept van Spanje bestond ook al: "Den Coninck van Hispangien" wordt expliciet genoemd in het Wilhelmus. Ik ben benieuwd naar jouw ideeën hierover.